Tak staví stát: Kanál za tři miliardy přišel o povolení

Tomáš Fránek
4. 4. 2012 18:25
Za přípravu projektu úředníci utratili přes 600 milionů, povolení stále nemají
V těchto místech by měla být v rámci rekonstrukce parku Na Špici a okolí vytvořena promenáda kolem Labe.
V těchto místech by měla být v rámci rekonstrukce parku Na Špici a okolí vytvořena promenáda kolem Labe. | Foto: Zuzana Hronová

Brno - Stát nedokáže kvůli chybám úředníků získat potřebná povolení na stavbu obřího vodního kanálu na Labi u Přelouče za 3,1 miliardy korun.

Za přípravu projektu už přitom úředníci utratili přes 600 milionů korun. Za poslední rok ale stát neuspěl už sedmkrát u různých správních soudů.

Příprava kanálu se tak vrátila k roku 2004, stavba zatím nemá územní rozhodnutí a žádné důležité stavební povolení.

Vodní cesta jako dálnice

Okolnosti budování kanálu tak stále více připomínají situaci kolem dálnice D8. Tu se také kvůli chybám politikům a úředníků nepodařilo stále dokončit.

Nejvyšší správní soud nyní potvrdil zrušení stavebních povolení na sedm různých staveb, které s plánovaným kanálem souvisí.

Jde například o dva mosty. Soudci potvrdili, že rozhodnutí stavebního úřadu v Přelouči nebylo dostatečně odůvodněné, chyběly v něm důležité podklady. A celý proces řízení se musí opakovat znovu.

Na výstavbu kanálu chybí také územní rozhodnutí, i to soudy kvůli chybám úředníků zrušily. Krajský úřad v Pardubicích nyní musel zahájit další pokus o to, aby kanál získal územní rozhodnutí, bez něj se stavět začít nemůže.

Ředitelství vodních cest prosazuje plavební kanál u Přelouče už řadu let.

Projekt ostře kritizují ekologové. Nelíbí se jim to, že trasa plavebního kanálu protne takzvané Slavíkovy ostrovy u Přelouče s množstvím chráněných druhů živočichů a rostlin, například modrásků očkovaných.

Stamiliony za další projekty

Pro prodloužení vodní cesty o 24 kilometrů z Přelouče do Pardubic měly vzniknout více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění.

Podle materiálu o vodní dopravě v Česku, který projednávala letos vláda, bude stát výstavba kanálu přes tři miliardy korun, další stamiliony jsou ale potřeba na další navazující projekty, které umožní lodím plout až do Pardubic.

Jenom silniční most Valy-Mělice má stát 200 milionů korun, dalších 220 milionů pak veřejný přístav v Pardubicích.

A dalších 420 milionů má stát modernizace plavebního stupně Srnojedy.

 

Právě se děje

Další zprávy