Brno - Největší potravinářská firma na světě, švýcarský koncern Nestlé, zvítězila ve sporu o název jedné z nejslavnějších čokoládových tyčinek Kit Kat, který pět let vede s živnostnicí ze severu Moravy Marcelou Vinceovou.
Vinceová tak přijde o možnost vlastnit chráněnou značku King Tat, o jejíž registraci pro své čokoládové výrobky požádala český Úřad průmyslového vlastnictví už v roce 2006.
Nestlé u soudu uspělo s námitkami, které upozorňovaly na příliš velkou podobnost mezi oběma názvy. České podnikatelce jde užitím prakticky stejných písmen jen o snahu co nejvíc využít světové proslulosti značky tyčinek Kit Kat, tvrdí koncern Nestlé a se svým názorem nakonec uspěl.
Značka, kterou zná každý
Kit Kat je jedna z nejcennějších značek čokoládového výrobku na světě. Nestlé tyčinku vyrábí ve 21 zemích světa. Jenom ve Velké Británii se prodá miliarda tyčinek za rok. Slogan spojený s tyčinkami - Dej si pauzu, dej si Kit Kat - patří mezi nejznámější reklamní spoty v Česku.
Vinceová, která na severu Moravy obchoduje s čokoládovými a dalšími cukrářskými výrobky, požádala Úřad průmyslového vlastnictví o ochranu značky King Tat a v první fázi byla úspěšná.
Úřad totiž rozhodl, že značka se s tyčinkou Kit Kat příliš neshoduje a zákazníci si oba výrobky plést nebudou. "Společnost Nestlé nedokázala, žádnými doklady nedoložila způsobilost a dobrou pověst značky Kit Kat v Česku," uvedli zástupci úřadu ve svém verdiktu.
Jenže firma Nestlé se obrátila na soud a tam uspěla. Podle zástupců potravinářského giganta jsou všechna písmena v obou názvech stejná a česká podnikatelka je jenom přesunula. "Nejde o to, že by název byl zvolen náhodně, ale úmyslně s cílem připodobnit se čokoládovému výrobku Kit Kat," uvedla společnost Nestlé v žalobě.
Městský soud žalobě vyhověl a jeho verdikt nyní potvrdil i Nejvyšší správní soud.
Lidi by to mohlo plést
Podle soudců zní oba názvy čokoládových výrobků podobně, je tak možné, že by si je zákazníci mohli plést. Úřad průmyslového vlastnictví podle soudců špatně posoudil to, že značka Kit Kat má skutečně dobrou pověst i v Česku, a musí tak rozhodnout znovu.
Spory o značky napodobující slavné nebo známé ochranné známky velkých firem nebo o jejich přímé kopie nejsou v Česku neobvyklé.
Například obchodní řetězec Tesco dosáhl v Česku verdiktu, podle kterého nebude možné prodávat hračky a potřeby pro gymnastiku pod značkou Texko. Firmě z Kladna, která značku Texko používala, totiž po několikaměsíčním zkoumání odmítl poskytnout ochranu tuzemský Úřad průmyslového vlastnictví.
A legendární americká skupina Metallica dosáhla v roce 2010 toho, že po deseti letech zmizí v Česku z registru chráněných názvů stejnojmenná značka, kterou čeští podnikatelé využívali pro svoje výrobky.