Mimořádná zpráva

Tesco vyhrálo spor o písmena, Texko v Česku neprošlo

Tomáš Fránek
9. 9. 2010 10:05
Obchodní řetězec se u soudu domohl rozhodnutí, že firmy nesmí mít podobné názvy pro svoje výrobky

Brno - Obchodní řetězec Tesco vytáhl do boje proti firmám, které v Česku používají podobné názvy pro svoje výrobky jako britský řetězec.

A dosáhl toho, že prodávat hračky a potřeby pro gymnastiku pod značkou Texko bude složité. Firmě z Kladna, která značku Texko používala, totiž po několikaměsíčním zkoumání odmítl poskytnout ochranu tuzemský Úřad průmyslového vlastnictví.

Změnil tak svoje původní rozhodnutí, podle kterého si značky Tesco a Texko lidé plést nemohli a kladenská společnost Nebe Star tak Texko mohla bez obav používat.

Dvě písmena rozhodují

Úřad změnil rozhodnutí na základě odvolání řetězce, který vytáhl do boje o dvě písmena. Právě o dvě prostřední písmena ve značkách obou firem totiž šlo. A název Texko si podle právníků britského řetězce lidé budou plést s názvem obchodu a to je může poškozovat.

A po novém prozkoumání to přiznal i šéf Úřadu průmyslové vlastnictví Josef Kratochvíl a změnil tak rozhodnutí svých podřízených.

Podle šéfa úřadu si lidé mohou jednoznačně obě značky plést a může tak dojít k matení spotřebitelů. A není rozhodující ani to, že kladenská firma chtěla značku používat jenom pro omezený sortiment výrobků jako jsou například hračky.

„Průměrný spotřebitel je dostatečně obeznámen s výrobky, které jsou nabízeny pod označením ochranných známek Tesco, neboť díky známosti označení Tesco je znalý toho, že se jedná o síť supermarketů a hypermarketů, které kromě potravin nabízejí výrobky napříč spektrem všech možných oborů, to je i takových výrobků, které jsou přihlášeny pro značku Texko," uvedl Kratochvíl.

Značka Texko je názvu Tesco podle Kratochvíla natolik podobná (například zní skoro stejně), že by Tesco, které si svoje značky chrání delší dobu, mohlo být poškozeno.

Texko není česká specialita

Název Texto není přitom žádnou českou specialitou, jde o poměrně využívanou značku ve světě. Používá ji jedno z největších korejských internetových tržišť, na Slovensku pod touto značkou existuje firma provozující solária, značku používá také počítačová firma sídlící v San Marinu.

Tesco patří velmi ceněné značky, před dvěma roky bylo například ve Velké Británii vyhlášeno nejcennější obchodní značkou, jejíž hodnota byla vyčíslena na 8,6 miliardy liber.

Tesco v Česku provozuje 68 hypermarketů, 41 supermarketů, 25 prodejen Tesco Expres, šest obchodních domů a 18 čerpacích stanic. Na loňském žebříčku deseti největších tuzemských obchodníků připadlo společnosti Tesco s odhadovanými tržbami 46,5 miliardy korun třetí místo.

V Česku už firma neuspěla v boji o internetové stránky s názvem tesco.cz. Z důvodu, že si doménu zabraly jiné firmy, musel britský vlastník pro tuzemskou prezentaci zvolit doménu www.itesco.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy