Brno - Je to ostrý boj o podíl na českém trhu s cigaretami, kde se prodá ročně přes dvacet miliard kusů cigaret.
Dva přední výrobci cigaret, německá Reemtsma vyrábějící například cigarety Davidoff a britská společnost Gallaher známá svými nízkodehetovými cigaretami Silk Cut, se už pět let v Česku dohadují o to, kde má právo registrovat svoje značky na tuzemském trhu.
A ve sporu jde taky o tvar kabičky cigaret - německá Reemtsma má totiž zaregistrován netradiční tvar osmibokého hranolu a ten pro cigarety Silk Cut použili také Britové. Německý cigaretový koncern se proti tomu, že v Česku cigarety Silk Cut získaly ochranu, ohradil a zažaloval Úřad průmyslového vlastnictví.
Kdo má pravdu?
A vypadalo to, že Reemtsma uspěje a dosáhne vymazání ochrany značky konkurence. Městský soud v Praze totiž rozhodl, že tvar krabičky je důležitý a může mást spotřebitele. Ti by si pak mohli kupovat britské cigarety a myslet si, že jde o výrobky společnosti Reemtsma.
Spor ale doputoval po pěti letech ještě před Nejvyšší správní soud. A ten vyhověl zase Britům. Podle soudců si lidé nespojují cigarety s tvarem krabičky, ale s konkrétním logem a názvem výrobku.
„Pouze tvar osmibokého hranolu se zkosenými svislými hranami není na cigaretovém trhu zase tak ojedinělý," rozhodl senát soudu vedený předsedou Josefem Baxou.
Podle něj se musí při porovnávání jednotlivých výrobků používat globální pohled - tedy vzhledová, sluchová nebo pojmová podobnost výrobků obou firem. „Průměrný spotřebitel vnímá ochrannou známku jako celek a nezkoumá její jednotlivé detaily," rozhodli soudci, podle kterých tak Britové mají nárok na ochranu své značky.
Reemtsma je jedním z největších tabákových výrobků a cigaret výrobců v Evropě a dceřinou společností Imperial Tobacco.
Krabička nerozhoduje
Z dlouhodobého hlediska Češi v posledních letech - přes v důsledku daní rok od roku kolísající spotřebu - kouří nejvíce v historii, vyplývá ze statistik Českého statistického úřadu (ČSÚ). V Česku se tak ročně prodá přes dvacet miliard kusů cigaret.
Průměrná denní spotřeba cigaret vzrostla od roku 1989 do roku 2008 zhruba o pětinu na bezmála šest cigaret na osobu. Proti roku 1955, od kdy ČSÚ spotřebu cigaret sleduje, se spotřeba zvýšila téměř o 60 procent.
Boj o logo a názvy cigaret ale se už do budoucna vůbec nemusí konat. Australská vláda jako první na světě chce stáhnout z krabiček cigaret firemní loga a nahradit je hrozivými fotografiemi nemocí z kouření, například rakoviny úst.
Australská vláda je přesvědčena, že nové opatření bude lidi od kouření odrazovat. Austrálie se tak hodlá stát zemí s nejtvrdším postojem vůči cigaretové reklamě. Několik výrobců cigaret již pohrozilo soudními spory; podle nich nové opatření protiprávně snižuje hodnotu jejich značky. Philip Morris si zažádal o náhradu škod jako první.