Stát žalují ve Štrasburku i taxikáři

Tomáš Fránek
28. 2. 2007 23:00
Brno - Po majitelích domů se další skupina lidí přesvědčených, že jim stát či úřady omezují výdělky, obrátí na Evropský soud ve Štrasburku.
Podobně jako v New Yorku se už řada pražských taxi pozná podle jásavě žluté barvy - jedna z podmínek, jak získat stání na letišti
Podobně jako v New Yorku se už řada pražských taxi pozná podle jásavě žluté barvy - jedna z podmínek, jak získat stání na letišti | Foto: Reuters/Shannon Stapleton

Slibují to odbory pražských taxikářů.

Chtějí tak učinit poté, co jejich kolegové taxikáři prohráli už druhý spor, v němž šlo o to, zda jim magistrát a státní úřady omezují podnikání.

Městský soud i Nejvyšší správní soud totiž neuznaly argumenty Bohumila Myslíka, provozovatele jedné z pražských taxislužeb, který obvinil úřady, že mu vyvlastňují jeho majetek.

Zamítnutá žaloba

Uváděl přitom, že mnoha vyhláškami a nařízeními, včetně cenové regulace, mu pražský magistrát i ministerstvo dopravy brání ve svobodném podnikání. Příklad? Stát třeba nařizuje, aby taxislužby zaměstnaly pouze řidiče, kteří mají potřebné zvláštní povolení.

"Je výlučně věcí vlastníka, koho přijme do pracovního poměru a jakou mu přidělí práci. Pokud je určováno, koho může zaměstnat, jde o vlastnické spolurozhodování státu," uvádí Myslík v žalobě s odvoláním na Listinu lidských práv a svobod.

Soudy žalobu zamítly.

Foto: Aktuálně.cz

Čtěte více o štrasburské žalobě majitelů domů

Před měsícem majitel jiné pražské taxislužby po soudech včetně Nejvyššího chtěl, aby zrušily veškerá omezující pravidla pro provoz taxislužeb. Dopadl stejně.

A až v nemocnici kvůli hladovce skončil taxikář Zdeněk Ponert, který bojoval za právo účtovat zákazníkům až 99 korun za kilometr. Ponertovi přitom v lednu odebral magistrát licenci, protože porušil vyhlášku, která stanoví maximální cenu za kilometr na 28 korun. Ponert uvedl, že nařízení města je vykořisťováním a že taxikář je podnikatel jako jiní.

Podle průzkumu agentury STEM se zákazníci v boji mezi taxikáři a magistrátem staví za úředníky. O správnosti rozhodnutí, jímž magistrát stanovil taxikářům cenu za kilometr, je přesvědčeno 81 procent lidí.

Částečný úspěch

Majitel taxislužby Bohumil Myslík, který si u soudů stěžoval, v jedné části své stížnosti přece jenom uspěl.

Soudy totiž zrušily pokutu ve výši 11 tisíc korun, kterou mu potvrdilo ministerstvo dopravy za to, že při kontrole řidič v jeho voze neměl doklad, že se zúčastnil pravidelného školení. Neměl ani viditelně vystavený doklad o způsobilosti řidiče taxislužby nebo potvrzení o přidělení evidenčního čísla vozidla.

Podle soudů jde o povinnosti, které nebyly stanoveny na základě zákona, a proto jejich porušení není možné pokutovat.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Voda by měla patřit státu, myslí si Toman

Vlastníkem vodárenských nádrží by měl být jen stát nebo samosprávy, řekl na briefingu ministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD). Podobně by tomu mělo být u vodárenské infrastruktury. Nezcizitelnost vodárenských nádrží by zaručil samostatný ústavní zákon na ochranu vody, dodal ministr.

Zdroj: ČTK
Další zprávy