Brno - Pravidla provozu mezinárodního přístavu nemůže určovat Státní plavební správa. Je to rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ve sporu mezi Povodím Labem a Ministerstvem dopravy o provoz přístavu v Děčíně Rozbělech.
Státní plavební správa totiž patří pod Ministerstvo dopravy a tímto rozhodnutím soud potvrdil, že nemůže správci vodní cesty nařizovat, jaké má dodržovat podmínky pro provoz přístavu.
Hrozba pokuty
Státní plavební správa totiž ve tři roky vlekoucím se sporu nařídila Československé plavbě Labské a Povodí Labe podmínky za jakých je možné děčínský přístav provozovat. Což v praxi znamenalo například dodržení pokynů, jak označit řeku Labe, či jaká má být hloubka a značení přístavu.
Nakonec plavební správa zahájila s oběma výše zmíněnými společnostmi správní řízení. V tom by mohla uložit pokutu až do výše sto tisíc korun.
Městský soud v Praze a nyní i Nejvyšší správní soud definitivně potvrdily, že správa jako součást ministerstva dopravy nemůže z vlastní vůle rozhodnout o podmínkách provozování přístavu a zahájit správní řízení.
"Zákon neopravňuje Státní plavební správu k zahájení řízení o podmínkách provozování přístavu z vlastního podnětu," rozhodl soud, který verdikty správy označil za nicotné (neplatné).
Soudy také rozhodly, že provozovatelem přístavu může být pouze jedna společnost a správa tak nemůže rozdělovat svoje rozhodnutí pro provozovatele pozemní části a vodní části přístavu.
Porušení ústavy
"Za situace, kdy Státní plavební správa zahájila z vlastního podnětu řízení v rozporu se zákonem o vnitrozemské plavbě, a rovněž určila dva provozovatele přístavu, jimž navíc uložila i určité povinnosti, překročil svou pravomoc správního orgánu, to je v rozporu s Ústavou," rozhodl senát Nejvyššího správní soud pod vedením Marie Turkové.
Přístav v Děčíně Rozbělesech patří mezi nejdůležitější v Česku. Letos do jeho rozvoje Státní fond dopravní infrastruktury investuje dvacet pět milionů korun. Peníze jsou určeny na modernizace přístavní zdi. Po jejím dokončení, zřejmě od prosince letošního roku, bude možné překládat velké náklady.
Překládka nadrozměrných kusů byla dosud možná pouze v přístavu v Děčíně-Loubí a v Mělníce.