reklama
 
 

Soud zrušil regulaci cen taxíků. Mohou chtít i 90 Kč/km

7. 9. 2007
Podle soudu nemůže být vyhláška nadřazena zákonu

Praha/Brno - Řidič taxislužby si může účtovat vyšší cenu, než v Praze nařizuje magistrátní vyhláška. Za takové počínání nemůže dostat pokutu.

Rozhodl tak Městský soud v Praze ve sporu mezi pražským magistrátem a jedním z taxikářů, který si svoje služby účtoval až devadesát korun za kilometr. Magistrátní vyhláška ale povoluje pouze cenu nejvýše 28 korun.

Měl jsem to na dveřích

Soud tak zrušil rozhodnutí o stotisícové pokutě, kterou taxikář za svoje počínání dostal a kterou potvrdilo ministerstvo financí. Taxikář se bránil tím, že měl vyšší cenu napsánu na dveřích auta a vždy podle této ceny vydal zákazníkům stvrzenku. Zákon o cenách podle soudu takový postup umožňuje.

"Zákon o cenách připouští regulaci jen v případech, kdy je trh ohrožen účinky hospodářské soutěže či v mimořádných případech," rozhodl soud.

Dále soud konstatoval, že městská vyhláška regulující cenu jízdného nemůže být nadřazená zákonu. Je pravděpodobné, že celý spor bude nyní pokračovat u Nejvyššího správního soudu, který se už několikrát počínáním taxislužeb v Praze zabýval a přezkoumal rozhodnutí o pokutách.

"Zatím nemáme k dispozici písemné rozhodnutí, proto na to nebudeme reagovat," říká Jakub Haas z tiskového oddělení ministerstva financí.

Zrušení regulací nepřipustíme, říká Magistrát

Pražský magistrát zatím nemá odůvodnění rozsudku Městského soudu v ruce. Radní Rudolf Blažek /ODS/, pod kterého taxislužby spadají, proto nezná podrobnosti a důvody, proč soud takto rozhodl.

"Překvapilo mě to. Stejný soud loni v říjnu v jiném případě rozhodl, že provedení regulace cen u taxislužeb je v pořádku," řekl Aktuálně.cz Blažek.

Radní věří, že Ministerstvo financí podá proto rozhodnutí soudu stížnost.

"Pro město Prahu se nic nemění, nebudeme polevovat v kontrolách. Není možné, aby byla regulace zrušena úplně," dodal Blažek. Pokud by se tak skutečně stalo, na vině je podle Blažka špatná legislativa. V tom případě chce oslovit Parlament, aby v tomto případě prosadil nový zákon.

Pražský magistrát se kvůli cenám taxislužby dostal do sporu především kvůli stanovišti na Staroměstském náměstí. Stanoviště provozuje firma Sedop. Protože řidiči na něm inzerovali kilometr jízdy až za 99 korun a podle nařízení to může být nejvýše 28 korun, správce dostal od města naposledy loni v březnu výpověď.

Pokutu dostal magistrát

Společnost se obrátila na soud, který zakázal magistrátu se stáními nakládat. Soud navíc magistrátu uložil stotisícovou pokutu za nedodržení předběžného opatření, které magistrát porušil tím, že taxikáře ze stání vyháněl. Úřad se odvolal.

Výrok Městského soudu umožňující legalizaci vysokých cen taxikářů už kritizovala Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Podle ní je právě stav pražské taxislužby jedním z důvodů, proč do Prahy jezdí stále méně turistů ze západní Evropy.

"Nikdo nevzal vůbec v potaz fakt, se jedná o mimořádný případ. Praha je přímo závislá na příjmech z cestovního ruchu," uvedl mluvčí asociace Tomio Okamura. Dnešní rozsudek podle něj legalizoval chování taxikářů, kteří tak budou moci beztrestně pokračovat v bezohledném "okrádání" turistů. "Budou si účtovat mnohem vyšší ceny než v nejvyspělejších státech Evropské unie," uvedl Okamura.

Ceny strmě nahoru nepůjdou

Taxikáři na rozhodnutí soudu nebudou podle všeho reagovat náhlým zvýšením cen. "Nejsem zastánce neregulované ceny, ale spíš regulace na rozumnější úrovni, než je současná," říká Jiří Kvasnička, ředitel největší tuzemské taxisužby AAA radiotaxi.

Podle Kvasničky současná maximální cena 28 korun za kilometr nezohledňuje například sezonní výkyvy cen pohonných hmot, ale ani kvalitu poskytovaných služeb. Všechny hází do jedné skupiny. "Nedělá problém řidičům, kteří jezdí třeba felicií, pokud ale mají auto za šest set a více tisíc korun, je 28 korun na kilometr málo," říká Kvasnička.

Pokud by taxislužby nebyly pod tak přísnou regulací, byl by podle Kvasničky větší prostor pro poskytování kvalitnějších služeb. Například s lepšími auty a s jazykově dobře vybavenými řidiči. "Máme klienty, kteří jsou ochotni zaplatit i třeba přes čtyřicet korun za kilometr, když jim poskytneme lepší než standardní služby, ovšem neúčtujeme vyšší cenu než stanovil magistrát," říká Kvasnička.

Dodává, že konkurence mezi taxislužbami v základních službách je tak vysoká, že už nyní jich mnoho jezdí za 25 a méně korun na kilometr. Pokud by zdražily, mnoho zákazníků by je opustilo.

Ceny taxislužeb se navíc skládají ze tří složek, kromě sazby na kilometr, ještě nástupní sazby a sazby za čekání. Už nyní tak existuje prostor si ceny pomocí těchto sazeb upravit. Konkurence v odvětví je ovšem silná, proto je podle Kvasničky většina firem drží na konkurenceschopné úrovni.

autor: Tomáš Fránek | 7. 9. 2007

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama