Brno - Plány na výstavbu rychlostní silnice R35 na východě Čech, která se má stát alternativou přetížené dálnici D1, dostávají pořádnou ránu.
Nejvyšší správní soud totiž na základě stížnosti soukromého zemědělce z Bohuňovic u Litomyšle zrušil část základního dokumentu, bez kterého se nemůže začít stavět, územního plánu Pardubického kraje. "Pro Pardubický kraj to znamená velkou komplikaci," uvedl pro Aktuálně.cz hejtman Radko Martínek.
Objevil se nový plán
Soud zrušil plán v bodě, který se týká ploch a koridorů rychlostní silnice R35 v okolí Litomyšle. Jde o sedm katastrálních území. Kraj podle soudu poškodil zemědělce, přes jehož pozemky má silnice vést.
Kraj totiž dal při schvalování do územního plánu úplně novou trasu, která se před tím neprojednávala. Soud potvrdil, že takový postup je nezákonný a zemědělce poškodil.
"Nejvyšší správní soud dovodil, že návrh na zrušení plánu je důvodný, a to části, která se týká pozemků v jeho (zemědělcově) vlastnictví," uvedl senát Nejvyššího správního soudu vedený předsedkyní Eliškou Cihlářovou.
Krajští úředníci se ve svém vyjádření jednoznačně tvrdili, že nechybovali a jednali ve veřejném zájmu, podle nich je jimi zvolená trasa jasně nejvýhodnější.
"Rychlostní silnice R35 patří bezpochyby do oblasti veřejného zájmu, a to celorepublikového významu. Je nepopíratelná snaha zvolit řešení, které bude nejlépe vyhovovat veřejnému zájmu a co nejméně zasahovat do subjektivních práv a zájmů jednotlivých osob," uvedli zástupci kraje.
Minimálně půlroční zpoždění
Hejtman Martínek ale řekl, že krajští politici při schvalování plánu v roce 2006 chybovali.
"Pro Pardubický kraj to znamená velkou komplikaci, jejíž důsledky nedokážu v této chvíli zcela vyhodnotit. Nechal jsem předložit variantu analýzy možných postupů a zároveň jsem nařídil, aby byl přezkoumán celý postup schvalovacího procesu a bylo vypracováno zdůvodnění, kde a proč k chybě došlo," uvedl Martínek.
Spor o trasu tak nyní má vyřešit dokument pod názvem zásady územního rozvoje (tedy nového plánu na územní rozvoj kraje), který trasu silnice R35 potvrdí. Martínek ale uvedl, že se celý proces schvalování zásad se zdržuje. "Projednání zásad se určitě prodlouží a to minimálně o půl roku," řekl hejtman.
Farmářův advokát Vítězslav Dohnal řekl, že v rámci projednávání zásad územního rozvoje chtějí uplatnit další námitky, které soud neuznal. Jde například o vynětí půdy ze zemědělského fondu nebo posuzování vlivu silnice na životní prostředí.
Rychlostní komunikace R35 je považována za jednu z klíčových silnic v Česku. Kvůli silnici dokonce poslanci prosadili speciální zákon, který má urychlit výstavbu silnic v Česku.
Silnice má vytvořit druhé spojení mezi Čechami a Moravou a odlehčit tak dálnici D1 . Náklady se odhadují na přibližně 60 miliard korun. Některé úseky jsou již hotové nebo jsou ve výstavbě, k úplnému dokončení zbývá postavit z celkových 269 kilometrů ještě asi 180 kilometrů.