Brno - V případě úmrtí klienta nemohou telefonní operátoři žádat po dědicích zaplacení pokuty za předčasně ukončenou smlouvu. Ta totiž zaniká.
Shodli se na tom veřejný ochránce práv a Český telekomunikační úřad.
Rozpor s dobrými mravy
Právě na ochránce práv se obrátila se stížností žena, která se po smrti svého otce rozhodla ukončit smlouvu s telefonním operátorem, již v minulosti uzavřel.
Operátor však po ní chtěl úhradu smluvní pokuty za předčasně ukončenou smlouvu. Taková podmínka byla uvedena ve smluvních podmínkách.
Zástupkyně veřejného ochránce práv Jitka Seitlová ale postup kritizovala a obrátila se na Český telekomunikační úřad. "Považuji to za výkon práv a povinností v rozporu s dobrými mravy," vysvětlila.
Podle Českého telekomunikačního úřadu, který kvůli sporům o pokuty za předčasně ukončené smlouvy vedl několik správních řízení, účastnický smluvní vztah mezi telefonním operátorem a účastníkem jednoznačně zaniká smrtí účastníka, bez ohledu na to, zda je to jakkoli upraveno v podmínkách smlouvy.
Dluhy zaplaťte
"Práva a povinnosti účastníka vyplývající z takového smluvního vztahu jsou osobní a vztahují se jen k osobě účastníka. V případě smrti proto nepřecházejí na další osobu," uvedl ve svém stanovisku ČTÚ.
Dědicové se ale musejí vypořádat s případnými dluhy zemřelých.
Podle Seitlové se lidé, kteří se s telefonními operátory nedohodnou, mají obracet na Český telekomunikační úřad, případně společnosti zažalovat.