Slovensko stoplo soukromou dálnici, D1 zaplatí stát

Karel Toman
3. 9. 2010 22:52
Důvodem je opakované zpoždění projektu i podezření na jeho předražení
Takto vypadá hotová rychlostní silnice R1 u města Žarnovica. Vine se podél Hronu mezi pohořím Tríbeč a Štiavnickými vrchy. Začíná u Zvolenu a přes Žiar nad Hronom se stáčí na Nitru. Zhruba v polovině této vzdálenosti ale u obce Teklovské Nemce končí a mění se v obyčejnou dvouproudovku číslo 65. Na pár kilometrech stoupání R1 pětašedesátku rozšíří a pak z ní zase uskočí - už po vlastním povrchu - na Nitru. A právě o to se má postarat PPP - projekt, kdy soukromé subjekty dálnici zaplatí a postaví a stát ji potom splácí.
Takto vypadá hotová rychlostní silnice R1 u města Žarnovica. Vine se podél Hronu mezi pohořím Tríbeč a Štiavnickými vrchy. Začíná u Zvolenu a přes Žiar nad Hronom se stáčí na Nitru. Zhruba v polovině této vzdálenosti ale u obce Teklovské Nemce končí a mění se v obyčejnou dvouproudovku číslo 65. Na pár kilometrech stoupání R1 pětašedesátku rozšíří a pak z ní zase uskočí - už po vlastním povrchu - na Nitru. A právě o to se má postarat PPP - projekt, kdy soukromé subjekty dálnici zaplatí a postaví a stát ji potom splácí. | Foto: Karel Toman

Bratislava - Slovensko ruší plán na soukromou dálnici. Ministr dopravy Ján Fígeľ ve čtvrtek informoval, že 75 kilometrů dálnice D1, který se měl stavět formou PPP, bude zastaven. Úsek se místo toho bude stavět z evropských fondů a státního rozpočtu.

Důvodem je opakované zpoždění projektu i podezření na jeho předražení. Pro Česko je to zajímavá informace - slovenskými PPP projekty (kdy soukromé subjekty dálnici zaplatí a postaví a stát jim ji pak splácí) se totiž chce inspirovat i český ministr dopravy.

"Termín byl šestkrát odložený, poslední byl datovaný k 31. srpnu 2010," řekl Fígeľ. Smlouva  tak podle něj "expirovala", protože potenciální koncesionáři nestihli včas sehnat peníze.

Co znamená PPP?

  • PPP je obecně užívanou zkratkou pro Partnerství veřejného a soukromého sektoru, převzatou z anglického termínu Public Private Partnerships.
  • Tyto projekty mají svůj původ ve Velké Británii a vznikají kvůli lepšímu využití zdrojů a schopností soukromého sektoru při zajištění veřejné infrastruktury nebo veřejných služeb.
  • Pro realizaci PPP projektu obvykle vzniká speciální společnost. Například 52 kilometrů R1 na Slovensku za 1,7 miliard euro staví konsorcium Granvia, v němž jsou akcionáři Evropská investiční banka, Evropská banka pro obnovu a rozvoj, 12 bank, stavební firma Eurovia a Slovenská republika.
  • Stát bude konsorciu každý úsek splácet 30 let po jeho odevzdání.

75 kilometrů za 225 miliard

Ministr také nebyl spokojen s cenou. Za 30 let totiž stavba měla stát přes devět miliard euro (asi 225 miliard korun). "Hlavní důraz se kladl na vnější činitele, které nejsou v rukou vlády ani investora," řekl ministr.

"Slovensko má další důvod ke státnímu smutku," komentoval pro agenturu SITA Fígeľovo rozhodnutí předseda strany Smer a bývalý premiér Robert Fico. "Zastavení Ficova nákladného projektu se tak podle něj ocitlo v přímé souvislosti s vražděním v Devínské nové Vsi," rýpnul si deník SME do Ficovy nevhodné poznámky.

Právě Fico totiž PPP projekty na Slovensku tvrdě prosazoval, přestože je nejprve odmítal jako  nápad Dzurindova kabinetu.

Zklamaně reagovalo i konsorcium Doprastav a Váhostav, které mělo "D jednotku" stavět. "Ve snaze splnit v nejvyšší možné míře očekávání vlády jsme udělali ústupky, jejichž výsledkem je snížení ceny výrazně pod úroveň naší konečné nabídky, která byla vysoutěžena v tendru," napsalo konsorcium ve své zprávě.

Konsorcium také dodalo, že problém nebyl v tom, že nesehnalo peníze od bank, jak tvrdí ministr. Problém byl v miliardě eur, kterou nedostalo od Evropské investiční banky. Ta s úvěrem čekala na výsledek šetření Evropské komise, zda plánovaná stavba nepoškodí životní prostředí.

Ministr: plánujme dálnice realisticky

Fígeľ tak dal částečně za pravdu kritikům, kteří poukazovali na předraženost plánované PPP dálnice. "Spíš bych se zaměřil na realismus, postupnost a udržitelnost celého procesu," odpověděl na otázku, dokdy chce dálnici postavit.

Změna plánu se ale může Slovensku ještě zkomplikovat.. Koncesionář totiž dopředu avizoval, že v případě zrušení PPP balíku zváží právní kroky. Stát zatím předpokládá, že konsorciu zaplatí jen náklady za přípravné práce, tedy zhruba 42 milionů euro (asi miliardu korun).

Je PPP zázrak dálnic, nebo tunel na veřejné finance? Podívejte se


 

Právě se děje

Další zprávy