Praha - V těchto týdnech končí nabídky cestovních kanceláří na prodej letních dovolených se slevou označovanou jako First Moment.
I když některé cestovní kanceláře budou poskytovat slevy za včasný nákup ještě v průběhu dubna, úspora peněz bude výrazně menší, než například v lednu.
To potvrzuje například Tomáš Brejcha z Čedoku: "Slevy za včasný nákup je u nás možné čerpat až do konce dubna, postupně se ale snižují. Nyní je to až šest procent ze základní ceny zájezdu. Nejvýraznější slevy jsme klientům nabízeli v prosinci a lednu. Tehdy se jednalo až o 15 procent".
Třetina s předstihem
Zájem o nákup zájezdů s předstihem trhal letos veškeré dosavadní rekordy.
"Odhadujeme, že v období od března do léta se prodá přibližně 55 procent všech zájezdů v celkové hodnotě 7,5 miliard korun. Dalších asi 35 procent dovolených připadne na nákupy First Minute a pouze deset procent na Last Moment," říká Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Tento trend potvrzuje za CK Fischer i Daniel Plovajko: "K prvnímu únoru jsme prodali v režimu First Minute zájezdy na léto v celkové hodnotě přibližně tři čtvrtě miliardy korun. To je meziroční růst o více než třetinu".
První minuta střídá poslední
Zájezdy zakoupené v předstihu se slevou tak postupně vytlačují fenomén posledních let Last Minute. Na přelomu tisíciletí přitom na Lasty" odjíždělo na dovolenou přibližně 40 procent klientů cestovních kanceláří. Slevy dva dny před odletem klesaly často o více jak pětinu.
Cestovní kanceláře musely ohromnému tlaku "Lastů" začít čelit. Zboží jim totiž "leželo" na pultě do posledních dnů a to bylo pro hospodaření cestovních kanceláří nevýhodné.
A tak po vzoru zahraničních firem vstoupil na trh nový marketingový tah: First minute, první minuta. Reakce klientů byly pozitivní. Zákazník sice zpravidla neušetřil tolik, jako u lastů, jenže výběr zboží je podstatně širší.