New York - Případ samovolně zrychlujících plynových pedálů, kvůli kterým Toyoty své majitele občas nečekaně povozí, už nabývá planetárních rozměrů.
Alespoň obrazně řečeno. S elektronickou expertízou totiž Americké dopravní agentuře vypomůže agentura vesmírná.
Odborníkům na bezpečnost dopravy se stále nedaří přijít záhadě s nechtěnou akcelerací na kloub, a tak se s prosbou o pomoc obrátili na Národní agenturu pro letectví a kosmonautiku (NASA). Při hledání závady by se totiž mohly hodit znalosti nabyté při prověřování vybavení raketoplánů a dalších technologicky složitých zařízení.
Druhou nezávislou studií se bude zabývat Národní vědecká akademie - vědecká organizace, jejímž zřizovatelem je Kongres Spojených států. Předmětem druhé studie ale budou všechny závady tohoto druhu, které kdy byly na americkém trhu zaznamenány, tedy i vozy jiných výrobců.
Cílem obou studií je během do poloviny příštího roku doporučit vládě, jak by se měly změnit bezpečnostní předpisy, aby se podobné případy už nemohly opakovat.
„Věříme, že nám jejich odstup (odborníků z NASA, pozn. red.) při provádění expertízy může napovědět, zda elektronika v nechtěném zrychlování sehrála svou roli, či nikoliv," vysvětluje ministr dopravy Ray LaHood. Obě studie vyjdou dohromady na tři miliony dolarů.
Jen zkoumejte a dáte nám za pravdu, zní z Toyoty
Podle Toyoty je podrobné zkoumání elektroniky jejích vozů správné a povede k očištěné značky. Japonský výrobce automobilů totiž od začátku tvrdí, že se jedná o mechanický problém způsobený zpříčením koberečku pod pedály.
„Tyto studie jsou přesně tou vědecky korektní prověrkou naší elektroniky, po které jsme celou dobu volali. Alespoň to vnese do případu světlo a bude oddělena pravda od fikce. Bude to dobře pro Toyotu, průmysl i motoristickou veřejnost, píše se v oficiálním vyjádření Toyoty k pověření NASA.
Celkem musela Toyota kvůli výrobním závadám svolat do servisů osm milionů vozů, z toho šest milionů ve Spojených státech. Jen na nechtěnou akceleraci si podle agentury pro dopravní bezpečnost stěžovaly stovky řidičů.
Zatím se ani v jednom případě elektronická závada neprokázala. Kromě akcelerace některé modely Toyoty trápí také problémy s brzdami.