Praha - Závady na podvozcích vozů pražského metra podle všeho způsobila maďarská továrna Bombardier, která nedodržela technologický postup při svařování. Dopravní podnik oznámil, že sváry opraví vlastními silami. Náklady dosáhnou minimálně 30 milionů korun.
Praskliny na podvozcích metra byly odhaleny při běžné údržbě v červenci pracovníky společnosti Siemens, která má údržbu vozů metra na starost.
Během šesti měsíců experti zjistili trhliny celkem na 56 podvozcích vozů M-1, které jezdí na trase C. Viditelně je tedy poškozen každý šestý podvozek, protože Dopravní podnik využívá na lince celkem 265 vozů, které mají po dvou podvozcích.
Podvozky praskají, protože jsou jejich rámy na jednom místě špatně svařeny. Z toho podle znalců Dopravního podniku i Siemensu vyplývá, že při svařování nebyl dodržen správný technologický postup.
Bombardier takové vysvětlení ale odmítá. "Podvozky byly navrženy do určitého prostředí a zatím se zdá, že v tomto prostředí nebyly provozovány," vysvětluje z berlínské centrály mluvčí Bombardieru Immo von Falloisvon Falloi.
Je vysoce pravděpodobné, že v průběhu dalších měsíců a let prasknou všechny podvozky. "Nedá se to vyloučit," připouští šéf dopravní divize českého Siemensu Jan Maj.
Proto chce Dopravní podnik postupně zkontrolovat a na kritickém místě převařit všechny podvozky.
Problém ve městě Mátranovák
Dopravní podnik nakupoval vozy M-1 průběžně v letech 1997-2011. Prvních dvaadvacet souprav (110 vozů) dodávalo před rokem 2003 konsorcium, kde se pod vedením ČKD účastnily také Siemens a Bombardier. ČKD dodávaly vozům skříně, Bombardier podvozky a motory, Siemens elektrickou výstroj.
Podívejte se do zákulisí stanice Florenc:
Dalších 155 vozů koupila Praha od Siemensu, který byl generální dodavatelem. Na žádost Dopravního podniku odebíral i nadále podvozky od Bombardieru.
Technologický postup při sváření s největší pravděpodobností porušil maďarský závod Bombardieru ve městě Mátranovák nedaleko slovenské hranice. Trhliny se totiž zatím neobjevily u nejstarších osmi souprav, pro které dodávala podvozky továrna v portugalské Almadoře.
Technologickou chybu pod povrchem podvozků nemohla podle Dopravního podniku odhalit běžná vizuální kontrola. Údržbáři si proto chyby všimli až po pěti nebo sedmi letech, kdy podvozky začaly praskat i na povrchu.
Dopravní podnik tvrdí, že cestující jízdou ve vlacích se špatně svařenými podvozky nic neriskují. „Bezpečnost cestujících je pro nás na prvním místě. U vozů, které jsou v provozu, probíhají i nadále pravidelné kontroly," ujišťuje mluvčí Ilona Vysoudilová.
Zaplatí cestující
Složitá struktura dodavatelů vede k tomu, že Dopravní podnik by se musel při reklamaci u počáteční dodávky 110 vozů obrátit přímo na Bombardier, u zbylých 155 vozů také na Bombardier, ale prostřednictvím Siemensu.
Praha však nemá k reklamaci po ruce žádný právní nástroj. Vozy mají záruku jenom dva roky a součástí smlouvy není bezplatný servis.
Dopravní podniky se dnes přiklánějí k verzi Siemensu, podle níž za praskání podvozků může pouze jejich výrobce. Experti Bombardieru při návštěvě Prahy v září ovšem odmítli jakoukoli chybu uznat a Dopravnímu podniku pouze nabídli, že podvozky opraví. Účtovali by si ovšem 5500 eur za jednu opravu. Za všechny podvozky by tedy Praha zaplatila přes tři miliony eur.
To Dopravní podnik odmítl: "V rámci přijatého řešení oprav defektních rámů jsme se rozhodli provádět opravy vlastními silami metodou navrženou společností ESAB Vamberk," stojí v novém oficiálním prohlášení. Tak může pražská dopravní firma získat poloviční cenu oproti nabídce Bombardieru.
"Jsme připraveni Dopravnímu podniku nadále pomáhat při hledání technického řešení," přislíbil přesto jménem berlínské centrály Bombardieru mluvčí Immo von Fallois.
Dopravní podniky se vyhnuly odpovědi na otázku, jestli samy požádají některého z dodavatelů o přispění či náhradu škody. "Výše škody ještě nebyla stanovena," vysvětlila mluvčí Vysoudilová.
Tak má vypadat nová trasa D. Až na ní budou peníze: