Zlín - Baťovský areál v centru Zlína, který byl po mnoho desetiletí symbolem výroby bot v Česku, přišel o jednu z posledních tuzemských obuvnických firem.
Společnost Moleda, která vyrábí tradiční sportovní boty se značkou Prestige, totiž podle informací deníku Aktuálně.cz zahájila zkušební provoz v nových výrobních prostorách na okraji Zlína.
V areálu, který v centru města vybudovala rodina Baťů a kde ještě na začátku devadesátých let pracovaly v obuvnickém průmyslu tisíce lidí, tak už nyní žádná větší obuvnická firma nefunguje.
Společnost Moleda se rozhodla vybudovat svoji novou výrobnu v prostorách ve Zlíně - Štípě. V baťovském areálu byla firma, která na trh dodává asi 150 tisíc párů bot, na několika místech v pronájmu.
Navzdory krizi v zisku
Moleda koupila technologii na výrobu prestižek v roce 2003 z konkurzní podstaty firmy CEBO.
Boty Prestige se ve Zlíně vyrábějí takřka čtvrt století. V roce 2005 je sice Moleda modernizovala, charakteristický vzhled ale téměř nezměnila.
Sto padesát tisíc párů prodané obuvi loni firmě i přes krizi zajistilo tržby přes 80 milionů korun a ziskové hospodaření.
Miliontou botu pozlatili. Prestižky zažívají renesanci:
"Nové prostory nabízí lepší technické podmínky pro výrobu a možnost vhodnějšího logistického uspořádání výroby a distribuce. Společnost vyrábí tradiční obuv Prestige v nových prostorách zatím ve zkušebním provozu, dořešení všech administrativních otázek očekáváme v nejbližší době," říká ředitel Moledy Jaroslav Navrátil.
Podle plánu, který firma předložila úřadům kvůli posouzení vlivu na životní prostředí, bude kapacita továrny umožňovat 175 tisíc párů bot za rok, pracovat v ní má na padesát lidí.
Ničivá asijská vlna
Český obuvnický průmysl ničí levná asijská konkurence. Do České republiky se v roce 2011 dovezl rekordní počet obuvi z Číny, celkově přes 168 milionů párů.
Přestože se v Číně zvyšují výrobní náklady, deklarovaná cena za pár dovezených bot byla loni na úrovni roku 2008, tedy 37 korun. "V uvedených cenách není v Česku možné pořídit ani vstupní materiály pro výrobu obuvi," říká tajemnice a projektová manažerka České obuvnické a kožedělné asociace Vlasta Mayerová.
Podívejte se, co zbylo z Baťova areálu:
Levná obuv z Číny také podle Mayerové může za problémové uplatnění české obuvi na tuzemském trhu. "Čeští výrobci, zejména malé a střední firmy, nemají možnost umístit svou produkci na tuzemském trhu, přestože spotřebitel by toto zboží uvítal a poptávka po obuvi české provenience roste," podotýká Mayerová.
I přesto podle asociace v Česku funguje několik menších podniků a firem rodinného typu, které se soustřeďují na výrobu specializované obuvi a servis pro zákazníka. Současný český obuvnický průmysl tvoří zhruba 35 firem nad 20 zaměstnanců, celkově obuvnické firmy zaměstnávaly loni 4300 osob.