Politici bojovali o Hitlerovu dálnici, stížnost nebude

Tomáš Fránek
9. 8. 2010 21:30
Zelení prosadili svou, ústavní stížnost město kvůli rychlostní silnici R43 nepodá
Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Největší politické strany v Brně, sociální a občanští demokraté, v pondělí překvapivě neprosadili podání důležité ústavní stížnosti kvůli trase jedné z nejkontroverznějších dálnic v Česku, silnici R43 přes město.

Návrh vedení města na stížnost, ve které chtěli politici napadnou zasahování soudců Nejvyššího správního soudu do rozhodování samosprávy, neprošel o jediný hlas.

Zelení vyhráli

Jde tak o vítězstvím zelených. Jejich zastupitelé byli od počátku proti podání stížnosti. Svůj postoj zdůvodňovali respektem vůči rozhodnutí nezávislého soudu. Podle primátorova náměstka Martina Andera ze Strany zelených nemá město kvůli zrušené části územního plánu žádné potíže.

Nejvyšší správní soud v květnu  zrušil územní plán, který s takzvanou Hitlerovou dálnicí přes Brno počítal. Úředníci podle soudu při zapisování trasy dálnice přes Bystrc chybovali.

Šestnáct let starý územní plán se totiž opíral o nadřazený Územní plán brněnské sídelní regionální aglomerace z roku 1985, který sice takzvanou Hitlerovu dálnici měl zakreslenou v trase 1, ale v textové části tohoto dokumentu o ní nebyla zmínka. Podle Nejvyššího správního soudu proto úředníci v roce 1994 nemohli brát tuto trasu jako směrodatnou a jistě určenou.

Brno už na Ústavní soud poslalo kvůli R43 jednu stížnost, dnes projednávaná ale měla mít podle právníků větší šanci na úspěch. Šlo v ní totiž o zasahování soudu do kompetence samospráv, věc by tak projednávalo plénum soudu. Případný verdikt soudců tak mohl být důležitý i pro další podobné případy.

Brněnský primátor Roman Onderka po jednání uvedl, že stížnost neprošla i kvůli nepřítomnosti části zastupitelů. Za to se dočkal kritiky od zastupitelů z ODS, podle kterých verdikt soudu jednoznačně město poškozuje.

Důležitá spojnice

R43 je asi nejdéle diskutovanou a oddalovanou stavbou v Česku. Silnice se má stát důležitou spojnicí mezi jihem Moravy a východem Čech.
 
Celkové náklady na výstavbu této silnice od Brna do Moravské Třebové se odhadují na 52 miliard korun. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic by rychlostní silnice R43 měla být dokončena v roce 2013. Původní projekt vedení R43 přes Bystrc vznikl už za druhé světové války.


 

Právě se děje

Další zprávy