Brno - Přípravy na stěhování brněnského železničního nádraží z centra města na jih, jednu z největších plánovaných dopravních investic v zemi, se definitivně zastavily.
Chybí peníze a také důležité povolení. A žádné další finanční prostředky na přesun brněnského nádraží, které má celkově přijít na více než třicet miliard korun, stát zatím nevyčlenil.
Nádraží v Brně tak chybí třeba ve vládou přijatém Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury pro roky 2012 - 2013.
Kde jsou dokumenty?
Navíc ani šest let nestačilo na to, aby přesunuté nádraží získalo územní rozhodnutí. Loni v listopadu totiž magistrát územní rozhodnutí zrušil.
A stavební úřad městské části Brno-střed územní řízení, tedy jeden z nejdůležitějších plánovacích kroků před samotným zahájením výstavby, nyní přerušil úplně. V dokumentech chybí totiž důležité podklady. „Pokud nebude návrh doplněn do jednoho roku, územní řízení se zastaví," rozhodli úředníci.
"Musejí vyřešit vlivy na zvláště chráněné druhy živočichů s pomocí nového biologického průzkumu a podle nového nařízení vlády i vlivy hluku na občany Židenic a také, zda nádraží bude před záplavami skutečně účinně ochráněno," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Podívejte se na nejkrásnější světová nádraží:
Brno má letos v rozpočtu na přesun nádraží pouhých 300 tisíc korun, do reklamy a propagace přesunu chce ale investovat milion korun. Město utrácení peněz za reklamu nejistého projektu obhajuje.
Peníze na reklamu
"Projekt Europoint Brno, na jehož propagaci jsou peníze připraveny, spočívá nejen v přestavbě železničního uzlu, ale i ve výstavbě Jižního centra. A to je třeba odpovídajícím způsobem prezentovat," uvedl v MF Dnes primátor Roman Onderka.
Odpůrci přesunu nádraží mají navíc v rukou projekt, který potvrzuje, že je možné opravit stávající nádraží v centru města.
Skupina mladých architektů totiž v prosinci navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru.
Podle architektů, kteří pracovali na podnět aktivistů z koalice Nádraží v centru, lze uzel přestavět levněji a účelněji ve stávající poloze.
„Odsun nádraží za více než třicet miliard korun nemůže splnit potřebná kritéria pro financování z českých a ani z evropských peněz, takže se nabízí naše varianta s nádražím v centru, která je funkční již asi za deset miliard korun," uvedl Patrik.
Nejkrásnější nádraží v České republice? Tady jsou: