Brno - Zpáteční letenky do evropských velkoměst za pár stovek českých korun nebo pár desítek euro. Zkrachovalá společnost SkyEurope lákala nové klienty především na akční nabídky, v posledních týdnech dokonce ceny za jednosměrnou letenku klesaly i k deseti euro. Takovým cenám není snadné konkurovat.
Proto odchod slovenské společnosti ze scény hraje do karet všem leteckým dopravcům, kteří působí na stejných trasách. Zmizel jim konkurent, který dopravoval stovky lidí denně.
Konkurent zmizel
"Globální dopad na ceny letenek samozřejmě čekat nemůžeme, ale na trasách, kde měly SkyEurope silné postavení nyní samozřejmě ubude konkurence. Tento faktor by mohl přispět ke zvýšení cen letenek u klasických i nízkonákladových společností," předpokládá analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.
Na letištích v Praze, Bratislavě a Vídni, která byla pro SkyEurope klíčová, se nyní uvolní nezanedbatelné kapacity, které může vyplnit právě dosavadní konkurence padlých aerolinek. A ta časem neplýtvá.
"Například maďarský nízkonákladový dopravce WizzAir již oznámil, že zahájil jednání s bratislavským a pražským letištěm o uvolněných slotech, tedy časových úsecích dne, kdy má daná společnost právo přistát na letišti," dodal Moravanský.
Podle Moravanského není pravděpodobné, že by některá další nízkonákladová společnost následovala osud SkyEurope. Přestože všichni dopravci se potýkají s důsledky hospodářské krize a klesajícímu zájmu o leteckou dopravu.
"Hlavním problémem SkyEurope bylo zadlužení z minulosti, kdy firma velmi rychle expandovala z malé slovenské společnosti na předního hráče na středoevropském nízkonákladovém trhu. Tento růst však finančně nezvládla. Klesající poptávka spolu s velkým růstem cen paliva ji tedy stáhla ke dnu. Konec však uspíšila ztráta důvěry klientů v důsledku problémů se zabavenými letadly, zpožďováním letů a podobně. Posledním hřebíkem do rakve pak bylo odřeknutí služeb ze strany vídeňského letiště," zhodnotil příčiny pádu analytik.
Boj se začíná
U dalších nízkonákladových aerolinek tak podobného problémy nehrozí, firmy jako Ryanair nebo easyJet se předhání v nabídkách pro klienty SkyEurope. Další aerolinky už oznámily, že obsadí linky uvolněné SkyEurope. Například SmartWings začnou od čtvrtka létat z Prahy do Paříže dvakrát denně. Do Říma chtějí aerolinie, které provozuje Travel Service, létat každý den.
Stroje maďarské společnosti WizzAir budou létat z Prahy častěji do Londýna, Říma, Milána, Bruselu - Charleroi a Eindhovenu. U třech posledně jmenovaných se frekvence zvýší nejvíce, z nynějších čtyř letů za týden na sedm letů týdně od října. "Zvýšením frekvencí v podstatě okamžitě zaplňujeme vzniklou mezeru," uvedl šéf aerolinek József Váradi.
Krize přitom leteckou dopravu tvrdě drtí. Letecké společnosti celosvětově za první pololetí vykázaly čistou ztrátu kolem šesti miliard dolarů (zhruba 107 miliard korun). Za celý minulý rok přitom tratily 8,5 miliardy dolarů.
Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu že druhé čtvrtletí přineslo aeroliniím další zhoršení celkových podmínek i finančních výsledků. Velcí přepravci přitom za normální situace během letní sezony na severní polokouli vytvářejí polovinu celoročního zisku.