Otevírání železnic má potíže, Arriva vypadla ze soutěže

ČTK ČTK
13. 2. 2013 12:33
Soutěž měla být pilotním projektem k otevření železnic soukromým dopravcům
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Jan Langer

Praha - Ministerstvo dopravy vyřadilo jednoho ze dvou uchazečů o provoz osobní železniční dopravy mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov. Tato soutěž měla být pilotním projektem, podle něhož chtěl stát otevřít železnici soukromým dopravcům.

Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold ve středu ČTK řekl, že podmínky soutěže nesplnila britská Arriva, protože nedodala potřebná osvědčení o vzdělání vedoucích zaměstnanců.

Arriva, která se tendru účastnila společně s firmou Transcentrum bus, se proti rozhodnutí ministerstva odvolá, řekl ČTK ředitel železniční divize Arrivy Jaroslav Richter. Pokud ale neuspěje a v tendru zbude jediná nabídka společnosti RegioJet, bude muset ministerstvo tendr zrušit.

Arrivě chybí ve vedení drážní expert

Arriva podle ministerstva nesplnila podmínku, podle které musí mít každý dopravce ve vedení alespoň dvě odborně způsobilé osoby pro provozování drážní dopravy s příslušným vzděláním. Drážní zákon přitom vyžaduje pouze jednu způsobilou osobu. "Jde o kontrakt na 15 let," vysvětlil důvod této přísnější podmínky Neřold. Ministerstvo tím chtělo zabránit situaci, kdy by budoucí provozovatel z nějakého důvodu o takovéhoto zaměstnance přišel a nadále nesplňoval podmínky zákona.

Vyřazený uchazeč stále může podle ministerstva dopravy potřebná osvědčení doplnit. Podle Něřolda ale není příliš pravděpodobné, že se tak stane. U druhého z vrcholných zaměstnanců Arrivy totiž úřad neuznal uvedené vzdělání, které podmínkám zákona nevyhovovalo.

"Doložili jsme doklady, které jsme měli, a teď připravujeme právní kroky tak, abychom byli zpátky v soutěži," řekl ČTK Richter. Společnost podle něj přesně ví, co ministerstvo dopravy rozporuje, a domnívá se, že požadované podmínky splnila. Samotné posuzovaní, jestli někdo má odborné vzdělání, nebo nemá, by podle Richtera měl hodnotit někdo jiný než výběrová komise. Tím spíše, když jde o požadavek převyšující zákonnou úpravu, dodal.

ČD podmínky soutěže kritizují

Zrušení tendru by vyhovovalo Českým Drahám, které osobní dopravu na uvedené trati v současnosti zajišťují. Národní dopravce se tendru nakonec neúčastnil, protože do vyhlášení soutěže nedokázal sehnat nová vozidla, která po uchazečích požadovalo ministerstvo dopravy.

Dráhy proto podmínky soutěže napadly u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) s tím, že státního dopravce diskriminují. Dráhy kritizovaly, že soutěž narušuje síťový charakter tuzemské železnice a že státní dopravce na rozdíl od konkurence musí vozidla vybírat ve výběrovém řízení, což trvá příliš dlouho. Návrh Českých drah ÚHOS v polovině ledna zamítl.

Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení by podle původních představ ministerstva měl začít s provozem na trati na konci roku 2014. Nabídku proti původním plánům kromě ČD nepodaly dále například společnosti Veolia transport, Leo Express ani nizozemská Abellio vlastněná Nizozemskými dráhami (Nederlandse Spoorwegen).

 

Právě se děje

Další zprávy