Brno - Ceny volání v Česku jsou vysoké, a přestože operátorům klesají velmi výrazně náklady, lidé to ve svých peněženkách téměř nepoznají.
S tímto překvapivým zjištěním nyní přichází Český telekomunikační úřad, který má na starosti regulaci volání v Česku.
Překvapivé zjištění je to proto, že úřad, přestože se o drahém volání v Česku mluví už roky a potvrzují ho i cenová srovnání s jinými evropskými státy, zatím vždy tvrdil, že je v Česku všechno v pořádku.
Trh nefunguje
Nyní ale na svém webu zveřejnil k diskusi návrh na změnu opatření obecné povahy upravující regulaci telekomunikačního trhu v Česku. Přeloženo - úřad si chystá možnost, jak moc operátorů v Česku omezit. Návrh je umístěn na této adrese: http://www.ctu.cz/ctu-online/diskuzni-misto.html?action=detail&ArticleId=8532
V návrhu úřadu se tak objevují dosud nevídané informace.
Úřad tak třeba uvádí, že výrazný pokles poplatků (tedy peněz, které si platí operátoři mezi sebou navzájem) se nijak výrazně nepromítl do koncových cen pro zákazníky. Tedy že operátoři sice mají výrazně nižší náklady, ceny ale příliš nesnížili.
Průměrná cena minuty volání na maloobchodním trhu loni klesla o téměř šest procent na 2,56 Kč za minutu. Letos klesla zhruba o desetinu. Mezioperátorský neboli terminační poplatek přitom loni klesl o 28 procent na 1,81 Kč a letos o dalších 33 procent.
"Úřad konstatuje, že mobilní operátoři neprovedli zcela odpovídající snížení maloobchodních cen volání s ohledem na snížení regulovaných cen," uvedli úředníci v návrhu nařízení.
Úřad sice potvrdil, že došlo k postupnému poklesu průměrné ceny za minutu volání, tempo poklesu se přes klesající náklady zpomalilo.
Podle úředníků tak na trhu nefunguje účinně hospodářská soutěž. „Na trhu existují vysoké a trvalé překážky vstupu, trh nesměřuje k trvalé hospodářské soutěži a uplatňování práva hospodářské soutěže samo o sobě dostatečně neřeší dotčené selhání trhu," uvedl úřad.
Negativní vývoj na trhu
Podle úřadu je chyba, že v Česku nefunguje žádný virtuální operátor, který by pomohl stlačit cenu dolů. A třeba pokrytí rychlejšími a kvalitnějšími sítěmi, kterým se operátoři často chlubí, není dostatečné - síť UMTS pokrývá pouze pět procent území země.
A operátoři účtují firemním zákazníkům průměrně až o pětinu nižší cenu než soukromým osobám.
Úřad tak chce nově vymezit trh volání ve veřejných mobilních sítích. A mít možnost tento trh regulovat. „Na základě poznání, že na určitém segmentu trhu dochází nebo může docházet k negativnímu vývoji hospodářské soutěže, je úřad oprávněn vymezit další relevantní trhy, na nichž lze uplatnit regulaci ex ante (tedy navrhnout opatření, která povedou k větší konkurenci)," je napsáno v návrhu.
Operátoři přitom tvrdí, že ceny snižují dostatečně a jejich služby nejsou o nic dražší než nabídka v jiných evropských zemích.
Ale třeba z porovnání, které si nechal zpracovat předseda Podvýboru pro elektronické komunikace a ICT průmysl poslanec Jan Husák (TOP 09), totiž vyplývá, že Češi platí za volání jednoznačně nejvíc ze zemí střední Evropy.
Lidé v Česku tak zaplatí šestkrát více než volající v Rakousku a dvakrát více než v Polsku. A nižší ceny nabízejí lidem i operátoři na Slovensku.
Operátoři na cenové srovnání vyrukovali argumenty o tom, že firmy v Rakousku ceny vedou do špatné hospodářské situace. „Například v Rakousku, kde jsou ty ceny výrazně nižší, operátoři v poslední době velmi fúzují, přestávají investovat, slučují se, zanikají a v poslední době také zavádějí nové a jednorázové poplatky, které výrazně zvyšují tu ceníkovou cenu," uvedla v České televizi mluvčí T- Mobilu Martina Kemrová.