reklama
 
 

Dočkají se Češi digitálního obchodu s hudbou?

30. 7. 2011
Foto: Thinkstock
Už za měsíc má být spuštěn nový digitální obchod s hudbou ClickMusic. Co od něj můžeme očekávat?

Když v únoru letošního roku skončil virtuální obchod iLegalne.cz, ztratili Češi možnost, jak legálně nakupovat hudbu v digitálním formátu. Internetový trh s hudbou se až na několik malých obchůdků menších labelů znovu stal pirátským územím. To se chystá změnit portál ClickMusic, který by měl být spuštěn v září. Muzikantům nabídne možnost prodávat hudbu přímo fanouškům.

Objem digitálních prodejů je pro současnou podobu hudebního průmyslu čím dál důležitější a na největších světových trzích už hudební vydavatelé vydělají více na digitálních formátech než na klasických fyzických nosičích (CD, vinyl, kazeta). I v Čechách samozřejmě rapidně ubývá kamenných obchodů s hudbou, ale prodej hudby ve formátu MP3 se nikdy úplně neuchytil. Největší globální obchody jako iTunes nebo Amazon se naší zemi vyhýbají a tři roky iLegalne.cz byly ve znamení permanentní války - bohužel ale nejen o zákazníky, ale také války s velkými vydavateli o podmínky, za nichž je možné hudbu prodávat.

Muzikanti fanouškům

ClickMusic chce tento problém překročit přímým prodejním modelem, který popisuje příměrem k farmářům, jež na trhu ve městě bez prostředníka prodávají produkty své práce. "Chceme vytvořit přímý vztah mezi umělcem a jeho fanouškem. Je to ten nejférovější model, který může existovat," říká hudební producent Michal Pekárek, který za ClickMusic stojí. Podle něho idea projektu vzešla "odspodu" - od muzikantů, na kterých je patrné zoufalství, že v Čechách trh s hudbou nejde s dobou.

„Nám nebudou podmínky diktovat nadnárodní vydavatelské molochy, které iLegalne.cz prakticky zničily svojí nenažranou cenovou politikou," říká Pekárek, který má dlouholeté zkušenosti z hudebního průmyslu, a věří, že jeho obchod osloví široké spektrum muzikantů, od velkých kapel až po ty lokální. „ClickMusic je to platforma otevřená úplně komukoli, i úplně malé neznámé kapele, kterou sponzoruje třeba místní řezník. A taková kapela dostane šanci dát o sobě přes ClickMusic vědět a dostat za svůj výrobek peníze," dodává Pekárek, který natáčel třeba s Hapkou a Horáčkem. Ostatně spousta známých muzikantů, jako jsou Miro Žbirka, Jan P. Muchow nebo Lucie Bílá, se zúčastnila tiskové konference, na které byl celý projekt v červnu představen a prý další Pekárkovy aktivity podporují.

70 procent pro muzikanty

ClickMusic by mohl elimitovat chyby iLegalně a stát se v domácím prostředí zajímavou inovací. Konzumentům slibuje pohodlné a "sexy" uživatelské prostředí, které bude podle Pekárka sledovat "nejnovější trendy v internetové komunikaci" a audio soubory se budou prodávat bez digitální ochrany DRM, která ničila iLegálně. Muzikantům pak nabídne snadný a efektivní způsob, jak nabízet svůj produkt a muzikanti si odnesou sympatických 70 procent ze zisku. Zbytek spolkne provoz serveru a poplatky za využívání platebních technologií.

Jako nápad to zní sympaticky, otázkou je ale, jestli oněch 30 procent může pokrýt náklady, které jsou s prodejem hudby na internetu spojené. Příkladem pro Pekárka může být právě zaniklé iLegálně. Ze zkušeností jeho provozovatelů je zřejmé, že nemalou sumu při prodeji hudby přes internet pohltí technologie a nutná obměna hardwaru. Největším problémem iLegálně byl ovšem přístup českých poboček světových labelů, které nedokázaly prodej digitální hudby v Česku samy zajistit, nezávislým pokusům o totéž ale situaci spíše komplikovaly.

Jsem skeptický

Právě to, jak se k novému projektu postaví velké vydavatelské společnosti, respektive jejich české pobočky, které pořád ještě disponují nebohatšími katalogy, je pro ClickMusic klíčové. Tak třeba česká pobočka globálního giganta Universal Music dlouhodobě spolupracuje s internetovými obchody mobilních operátorů, přes něž prodává hudbu svých interpretů v digitální podobě pro mobily a těžko očekávat, že si s nezávislým subjektem padne okamžitě kolem krku. Marcel Vyšín z Universal Music tvrdí, že je z ClickMusic zatím nikdo nekontakoval a že je ohledně prodejů MP3 skeptický. "Pro nás zůstává prioritou streamingový projekt MusicJet, který je mezinárodně vyzkoušený, funguje a nabízí kvalitní servis," dodává.

Mimo skepsi pana Vyšína a jeho optimismus ohledně "kvalitního, fungujícího a vyzkoušeného" streamingového projektu, by české milovníky hudby nejvíc zajímalo, kdy bude nový projek spuštěn. Podle slov Vyšína to bude "někdy v září". Spoléhat se na tuhle informaci je ale pro české posluchače dosti problematické. Čeští kapitáni hudebního průmyslu jej ohlásili již na počátek jara, bohužel se ale mezi sebou nedokázali dohodnout a výsledkem je zatím jen to, že otázky na spuštění MusicJet přestali komentovat. Mezitím ještě čas spuštění posunuli na "duben, léto, konec léta", nyní je to tedy "někdy v září".
 
Strach velkých nahrávacích společností ze ztráty svého vlivu nad hudebním průmyslem způsobil na konci devadesátých let zásadní prodlevu při nástupu digitálních prodejů, což mělo na budoucnost jejich byznysu nedozírné následky. Váhali tak dlouho, až jim rybník v novém tisíciletí vypálila společnost Apple se svými iTunes, které vykazují každým rokem větší a větší zisky.

Ačkoliv prodeje digitálních formátů drží hudební průmysl nad vodou, jejich růst už není tak rychlý jako kdysi a o slovo se pomalu hlásí předplatitelský model, který se zdá být novou nadějí skomírajícího byznysu. Streamovací portály jako Spotify nebo Pandora umožňují uživatelům poslouchat muziku přímo z internetu a peníze vydělávají na reklamách nebo předplatném.

Nejisté předplatné

I když je předplatitlský model nadějí hudebního byznysu dnešních dní, nad jeho rentabilitou se dodnes vznáší několik otazníků. Nejúspěšnější Spotify nedavno musela na polovinu zkrátit čas, během kterého uživatelé jen zdarma poslouchají a nekupují. Procento platících zákazníků tohoto systému se pohybuje mezi 8 a 10 procenty posluchačů. Spotify proto plánuje spojení s mocným Facebookem, který by měl pomoci rozšířit posluchačskou (rozuměj zákaznickou) základnu.

Ačkoliv prodejní model ClickMusic je mírně pozadu za aktuálními trendy v hudebním průmyslu, v Čechách reálně existuje poptávka po podobném typu obchodu. Minimálně ze strany muzikantů. Už dnes spousta domácích kapel využívá služeb amerického portálu Bandcamp.com, který umožňuje přímý prodej hudby v digitálním formátu. Bandcamp se stal symbolem nové nezávislé scény, která operuje přes internet. Jeho tváří je například zpěvačka Amanda Palmer dříve známá z kapely Dresden Dolls, jež je považována za průkopnici přímého vztahu muzikant - posluchač.

Tag „Czech" odkazuje na Bandcamp.com na zhruba tisíc českých desek, mezi nimiž jsou i nahrávky známějších jmen z nezávislé scény jako jsou Floex, DVA nebo United Flavour. „Bandcamp jsme zvolili pro umístění mp3kové verze alba a její prodej, protože se nám tato varianta zdála jako nejednodušší. Kapela tam může nastavit minimální sumu a je na posluchači, jestli zaplatí tuto minimální částku nebo dá víc," vysvětluje Jakub Adamec ze skupiny I Love 69 Popgeju, která zde také prodává svoji hudbu a dodává: „Placení za naši hudbu je pro nás známkou respektu. Ale obecně je respekt to, co chybí v celé společnosti."

Pojďme do toho!

ClickMusic by mohl uspět podobně jako se to podařilo „českému MySpace" Bandzone - nabídnout stejné služby jako Bandcamp, jen v češtině. Jenže jak Čechy přesvědčit, aby po letech divokého pirátství za hudbu znovu začali platit? Michal Pekárek je optimista: „Podle našich průzkumů jsou lidé připraveni za hudbu platit, pokud bude stát rozumné peníze a bude komfortně dostupná." Pekárek věří, že fanoušci se zachovají zodpovědně, když budou vědět, že peníze jdou přímo muzikantům. „Nejhorším stavem je stav odevzdanosti a apatie a my říkáme: Pojďme do toho!" říká Pekárek a dodává: „Naším sloganem je: Příležitost dělá kupce." Jak se tento slogan podaří aplikovat na český internet, to ukáže čas.

autor: Karel Veselý | 30. 7. 2011

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama