reklama
 
 

Opel získala Magna, plánuje vyrábět milion aut ročně

29. 5. 2009 7:43
Automobilka zřejmě posílí na Východě, k vítěznému konsorciu patří ruská Sberbank a továrna GAZ

Berlín - Německá vláda se dohodla s firmou Magna International na převzetí automobilky Opel.

Dlouho očekávaná dohoda, kterou dnes ve dvě hodiny v noci v Berlíně oznámil německý ministr financí Peer Steinbrueck, znamená ochranu před bankrotem mateřské společnosti Opelu - amerického General Motors.

Kanadsko rakouskému výrobci autodílů v konsorciu s ruskou bankou Sberbank a ruským výrobcem nákladních aut GAZ poskytne německá a několik spolkových vlád okamžitou půjčku ve výši 1,5 miliardy euro.

Dva a půl tisíc lidí ale přijde v Německu o práci, jak se budou rušit "nadbytečné kapacity" automobilky.

„Bylo nalezeno řešení, jak udržet Opel v Chodu," řekl Steinbrueck novinářům po šestihodinovém jednání mezi zástupci německé a americké vlády, vedením General Motors a Magnou.

Jeden ze symbolů krize - boj o záchranu německé automobilky Opel - tak dnes našel své řešení.

„Vzali jsme na sebe nezbytné riziko, abychom ukázali naše odhodlání. A my odhodlaní jsme, jinak bychom do téhle dohody nešli," prohlásil výkonný ředitel Magny Siegfried Wolf .

Německý ministr ekonomiky Karl Theodor zu Guttenberg ale podle agentury AP s plánem německé vlády nesouhlasí. Z jednání podle svých slov odešel "s jiným hodnocením rizik než mí kolegové podílející se na jednání s Opelem." Guttenberg tak stále považuje insolvenční řízení za nejlepší řešení.

Plán: milion aut ročně v Rusku a východní Evropě

Dohodou se Opel ještě dnes dostane pod správu věřitele. Vymaní se tak ze složitých scénářů, které by nastaly, až mateřský General Motors vstoupí do konkurzu. Což se očekává už příští týden.

Dva spolkové státy - Hessensko a Severní Porýní - Westfálsko - ještě musí uvolnění financí schválit.

Magna podle dohody získá 20 procentní podíl v Opelu a ruská Sberbank 35 procent. Konsorcium bude mít v automobilce většinu. GM zůstane 35 procent a zbylých deset procent bude patřit zaměstnancům Opelu.

Konsorcium chce podle agentury AP ve spolupráci s GAZem vyrábět v Rusku a východní Evropě přes milion aut ročně.

Všechny čtyři německé továrny Opelu zůstanou podle dohody v chodu. Magna ale už dříve oznámila, že seškrtá 2500 pracovních míst.

Pod fotogalerií si přečtěte si, jak včera jednání spěla k dnešnímu výsledku. Na konci textu najdete historii automobilky Opel v obrazech.

Německá vláda poskytne překlenovací úvěr:

Dohoda předpokládá, že Magna poskytne krátkodobé financování a stane se prioritním vyjednávacím partnerem Opelu. Německá vláda podle agentury AP poskytne překlenovací úvěr v objemu 1,5 miliardy eur (asi 40,2 miliardy korun). Ten by měl být splacen, jakmile bude kontrakt dokončen.

Magna se překvapivě dohodla s GM:

Podle agentury Reuters s odvoláním na zdroje blízké jednání se General Motors dohodl na podmínkách s kanadským dodavatelem autodílů Magna. Obě strany nyní dolaďují memorandum porozumění, které bude sloužit jako základ pro žádost o překlenovací úvěr ve výši 1,5 miliardy eur a také záruka řešení, které ochrání Opel před věřiteli v případě, že mateřský koncern GM skončí v bankrotu. "Hrubá dohoda byla dosažena. Cílem je nyní doladit  co nejvíce detailů předtím, než s nimi předstoupíme před vládu (Angely Merkelové) podepsat memorandum o vzájemné dohodě," uvedl zdroj agentury Reuters.

Německo přerušilo jednání:

Jednání německé vlády bylo odloženo o dvě hodiny a pokračovat by znovu mělo od 18:00.

Řeší to i Brusel:

Evropská unie nyní neřeší pouze složitou situaci automobilky Opel, ale i celkový dopad podnikání americké firmy General Motors v Unii. Proto je třeba, aby řešení bylo celoevropské, tedy aby k němu přispěly všechny členské státy. Řekl místopředseda Evropské komise Günter Verheugen.

Fiat nechce dát peníze dopředu:

Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne uvedl, že požadavek vlády, aby Fiat poskytl Opelu peníze na provoz do doby, než vláda rozhodne o načasování a podmínkách překlenovacího úvěru, znamenají pro turínskou firmu zbytečné a bezdůvodné riziko. Poznamenal také, že je nesmyslné očekávat, že Fiat poskytne finanční pomoc, když se zatím nedostal ani k úplným finančním záznamům Opelu

Magna je favorit:

Větší šance na vítězství v boji o Opel se dávají výrobci autosoučástek, kanadsko-rakouské Magně, která je favoritem spolkové vlády i zemí a navíc je ochotna pomoci i s řešením přechodného financování Opelu.

Bude dohoda s GM?

Podle agentury Bloomberg uvedl Jürgen Reinholz, ministr hospodářství Durynska, že Německo si pro převzetí Opelu zvolí nabídku Magny. Podmínkou je její dohoda s GM. "Vše nyní ukazuje na to, že Magna je preferovaným investorem," prohlásil. "Klíčové je, aby se zástupci GM a Magna dohodli na budoucí spolupráci včetně řešení, jak vyhovět požadavku GM na přísun hotovosti, aby Opel mohl nadále fungovat. Pokud k dohodě nedojde, nemá Opel nic jiného na výběr než insolvenční řízení."

Dodržujte pravidla:

Při záchraně Opelu musí být dodrženy veškeré zákony a pravidla EU, prohlásil šéf Evropské komise José Manuel Barroso před páteční schůzkou v Bruselu.

Prodejci se bojí:

Prodejci vozů Opelu v pátek odpoledne důrazně varovali před následky případné insolvence automobilky. Většina z 2000 prodejců Opelu v Německu by ji nepřežilo, řekl magazínu Autowoche mluvčí svazu prodejců Thomas Bielig.

Nedostatek informací z Německa:

Z některých stran, například ze Švédska, před bruselským jednáním zaznívaly hlasy stěžující si na nedostatek informací z Německa. "Bude-li se v Evropě závodit ve státní pomoci, vytvoří to řadu problémů, zvlášť pro malé země," řekla švédská ministryně průmyslu Maud Olofssonová. Z řady stran tak zní potřeba konzultovat všechny případné kroky na celoevropské úrovni.


 

autor: Ekonomika | 29. 5. 2009 7:43

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama