Obvinění: Reklama na Activii je téměř dokonalá lež

Tomáš Fránek
24. 3. 2011 10:00
Nevládní sdružení napadlo společnost Danone kvůli reklamě na jogurt Activia

Brno/Berlín - Jogurty Activia společnosti Danone nepomáhají chránit zdraví ani zdaleka tak, jak se tvrdí v reklamách vysílaných i v Česku.

Prestižní německá nevládní organizace Foodwatch, která sleduje bezpečnost potravin, tak na základě svých testů uvedla, že reklama na Activii propagující její zdravotní účinky je téměř dokonalá reklamní lež.

"Je to jen normální jogurt," uvedla Anne Markwardt ze sdružení.

Lepší je chůze

Danone přitom nemá problémy s Activií poprvé.

Firma, která je největším výrobcem jogurtů na světě, totiž čelila ve Spojených státech soudnímu projednávání v souvislosti s reklamní kampaní, která u jogurtů Activia a DanActive zdůrazňuje jejich zdravotní přínos a lepší probiotické účinky, než jsou u výrobků konkurence.

A Danone raději zaplatilo miliony dolarů za urovnání sporu i když firma neustoupila ze svého tvrzení, že Activia pomáhá k udržení zdraví.

Podle sdružení Foodwatch ale reklama na Activii značně přehání, podobné účinky při trávení jako u Activie je možné dosáhnout i normálními jogurty, sušenými švestkami nebo obyčejnou chůzí.

Sdružení rovněž upozornilo, že Activia má 13,4 procenta cukru, což je víc jak Coca Cola.

Firma má testy

Danone ale všechny výtky odmítá, podle ní zdravotní účinky dokázaly testy. A pokud nechtějí zákazníci jogurt s cukrem, tak si mohou koupit Activii bez cukru.

Kampaň na Activii vede Danone po celém světě včetně České republiky, k soudu však případ doputoval jenom v USA. Před dvěma roky kampaň na Activii navíc podpořila i Světová gastroenterologická organizace.

Firma, která v Česku žádné stížnosti na Activii vyráběnou v mlékárně v Benešově nezaznamenala, má k dispozici studii ústavu Preventivního lékařství brněnské Masarykovy univerzity. Experti v ní potvrdili, že Activia pomáhá regulovat zažívání.

Společnost Danone už předloni musela řešit problém s dalším svým výrobkem, nápojem Actimel.

V Británii totiž zastavili reklamu na Actimel. Úřad ASA (The Advertising Standards Authority), který ve Spojeném království dbá na pravdivost reklam, totiž došel k tomu, že nápoj nepřináší žádný přínos dětskému zdraví, a reklamu zakázal.

V reklamě se totiž výrobce dušoval, že právě jeho výrobek pomáhá a podporuje přirozenou obranyschopnost dětí. Podle úřadu ale "vědecké důkazy" proklamované v reklamě nejsou dostačující.

 

Právě se děje

před 27 minutami

Růst ekonomiky loni zpomalil na 2,5 procenta, uvedl ČSÚ ve zpřesněném odhadu

Česká ekonomika loni meziročně vzrostla o 2,5 procenta. Ve srovnání s rokem 2018 kdy hrubý domácí produkt (HDP) stoupl o 2,8 procenta, tak její růst mírně zpomalil. Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku ekonomika meziročně vzrostla o dvě procenta a mezičtvrtletně o 0,5 procenta. V úetrý to uvedl Český statistický úřad (ČSÚ).

Statistici tak zpřesnili své předchozí odhady z počátku března. Podle nich loňský růst ekonomiky činil 2,4 procenta a ve čtvrtém čtvrtletí HDP meziročně stoupl o 1,8 procenta a mezičtvrtletně o 0,3 procenta.

Zdroj: ČTK
před 56 minutami

Vojáci, u kterých byly prohlídky kvůli smrti Vahidulláha Chána, u Ústavního soudu neuspěli

Ústavní soud odmítl stížnosti devíti vojáků, u kterých vojenská policie loni v červenci provedla prohlídky kvůli vyšetřování smrti Afghánce Vahidulláha Chána. Stížnosti zpochybňovaly neodkladnost prohlídek i způsob jejich provedení. Někteří vojáci byli zadrženi na pracovišti, pro všechny prý prohlídky znamenaly závažnou psychickou zátěž. Soud ale podněty ve spojeném řízení odmítl, považoval je za předčasné, zjistila ČTK z usnesení.

Příslušník afghánských ozbrojených sil Chán zastřelil předloni na podzim českého psovoda Tomáše Procházku na afghánské základně Šindánd v provincii Herát. Afghánský voják byl zatčen a vzat do vazby západních sil. Vyslýchali jej Češi i Američané. Krátce poté, kdy byl vrácen afghánským jednotkám, muž zemřel. Následovalo vyšetřování na obou stranách Atlantiku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy