O soukromé dálnice je tlačenice, stavět chtějí všichni

Karel Toman
14. 11. 2009 8:36
Největší stavební firmy se do PPP projektů hrnou, investiční skupiny spíš ne
Stavba dálnice D1 u Hulína
Stavba dálnice D1 u Hulína | Foto: Karel Toman

Praha - Na stavbu "soukromých dálnic" už si brousí zuby velké stavební firmy. 

Zájem vstoupit do tak zvaných PPP projektů, kdy soukromý investor dálnici nejprve postaví a stát mu ji pak splácí, potvrdili deníku Aktuálně.cz firmy Skanska, Eurovia, Metrostav a Hochtief.

Jen posledně jmenovaná společnost ale otevřeně mluví o tom, o které dálnice a rychlostní silnice se zajímá a že už jedná s možnými budoucími partnery.

Stejně jako ostatní firmy ale ani Hochtief zatím nechce prozradit, s kým chce vytvořit případné konsorcium, s nímž by se ucházel o roli koncesionáře. Neboli toho, koho mu stát nakonec stavbu PPP projektu nakonec svěří.

Co znamená PPP?

  • PPP je obecně užívanou zkratkou pro Partnerství veřejného a soukromého sektoru, převzatou z anglického termínu Public Private Partnerships.
  • Tyto projekty mají svůj původ ve Velké Británii a vznikají kvůli lepšímu využití zdrojů a schopností soukromého sektoru při zajištění veřejné infrastruktury nebo veřejných služeb.Mimo jiné se tak často urychlí stavba významných infrastrukturních projektů.
  • Smlouvy v PPP projektech jasně rozdělují náklady a rizika mezi oba sektory tak, že každý nese takovou zodpovědnost, kterou dokáže nejlépe řídit. A to včetně následného provozování projektu (například dálnice) za předem smluvně sjednaných podmínek kvality a kvantity.
  • Pro realizaci PPP projektu obvykle oba sektory vytvoří speciální společnost, která se řídí obchodním zákoníkem. Příjem dodavatele služby závisí na míře plnění smluvních podmínek.

Zdroj: www.pppcentrum.cz

Investiční skupiny se naopak do PPP projektů zrovna nehrnou. Penta o ně podle mluvčího Martina Danka zájem nemá a J&T své záměry odmítla komentovat. Reakci PPF se deníku Aktuálně.cz získat nepodařilo.

Možnost stavět dálnice formou PPP projektů se otevřela, když minulý týden poslanci schválili zákon o urychlení výstavby R35. Ministerstvo dopravy teď připravuje pro PPP stavby pravidla, která v nejbližších týdnech předloží vládě. 

Za "rozumnou alternativu" k dosavadní praxi placení dopravních staveb přímo a hned ze státního rozpočtu, označilo PPP projekty i ministerstvo financí.

Stavební giganti: Jdeme do toho!

"Zcela jistě bychom se ho zúčastnili," tvrdí mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková o případném PPP projektu v Česku. Její firma navíc právě sbírá zkušenosti na Slovensku, kde staví první projekt tohoto druhu vůbec - 52 kilometrů silnice z Nitry do Báňské Bystrice.

"Problematiku PPP projektů zejména v oblasti silnic a dálnic pečlivě sledujeme a jsme připraveni využít zkušenosti celé skupiny Skanska ze zahraničních tendrů," nezůstal pozadu mluvčí Skansky Leoš Verner.

"Jistě, pokud bude projekt takto vypsán, určitě se soutěže zúčastníme," potvrdil i jeho kolega František Polák z Metrostavu.

"Ano, skupina Hochtief se věnuje projektům PPP v řadě zemí a Česká republika bezesporu patří do oblasti jejího zájmu," netrhá partu ani mluvčí stavební společnosti Michal Talián.

Ten je ale narozdíl od konkurence ochotný mluvit i o tom, o které projekty bude jeho firma usilovat.

Hochtief: Postavíme cokoliv...

"Aktivně se zajímáme o projekt dálnice D3. Je to jediný PPP projekt dopravní infrastruktury, který má v dohledné době šanci na vyhlášení výběrového řízení," upřesnil.

Ministerstvo dopravy přitom nevyloučilo, že by se formou PPP projektu postavila i R35 a opravila D1. Hochtief by se podle Taliána ucházel i tyto úseky. Královéhradecký kraj navíc chce jako PPP projekt stavět i dálnici D11 do Polska.

Otevřenější než konkurence je Hochtief i pokud jde o to, jak daleko je s přípravami na první „PPP zakázku".

"Naše skupina již před řadou měsíců zahájila intenzivní jednání o spolupráci s dalšími dvěma partnery, kteří mají zkušenosti jak z oblasti vlastních koncesí, tak i z oblasti stavební realizace projektů tohoto typu," tvrdí Talián.

Tady ale i jeho sdílnost končí. Kdo do připravovaného konsorcia patří, prozradit nechce.

Členové konsorcia mohou být podle něj subjekty obdobného zaměření a velikosti jako Hochtief spolu s investiční společností či bankou, která se na takový typ projektů zaměřuje. Ta může do projektu vložit vlastní kapitál. Mnohem častější je ale podle něj spojení dvou nebo tří partnerů, kteří zpravidla mají i vlastní stavební kapacity.

 

Právě se děje

Další zprávy