Nutella v ohrožení. Soud rozhodne, zda neškodí zdraví

Tomáš Fránek
4. 2. 2011 16:19
Výrobce známé pomazánky bude v USA dokazovat, zda neškodí zákazníkům.
Míchání
Míchání | Foto: Reuters

San Diego - Výrobce nejznámější čokoládové pomazánky na světě Nutella, italská společnost Ferrero, bude muset přesvědčit soud ve Spojených státech, že její výrobek nepoškozuje zdraví lidí a že firma neklame zákazníky v reklamě.

Žalobu kvůli Nutelle podala k soudu Athena Hohenbergová, matka čtyřletého syna. Podle ní firma tvrdí, že Nutella pomáhá ve zdravé výživě, tím však klame zákazníky.

Po jogurtu Activia jde tak u amerických soudů o další výrobek, který je známý po celém světě a také v Česku patří mezi nejoblíbenější pochoutky.

Byla jsem šokována

V reklamě označované za zavádějící společnost Ferrero ukazuje Nutellu jako součást zdravé snídaně - vedle čerstvého ovoce, chleba nebo šťávy. Podle Atheny Hohenbergové firma lže. Pomazánka obsahuje jak velké množství cukru, tak nasycené tuky. "Když jsme se to dozvěděla, byla jsem šokována," uvedl žena.

Ta chce u soud dosáhnout odškodnění pro všechny zákazníky, kteří si v USA koupili aspoň jedno balení Nutelly. Podle zástupců společnosti Ferrero je Nutella v pořádku a zákazníkům neškodí. "Stojíme za zdravotní nezávadností svých výrobků," uvedla mluvčí firmy Elise Titanová.

Nutellu firma vyrábí od roku 1964 a prodává se v 75 zemích světa. Přesný recept firma přísně střeží.

To, že už pouhá hrozba soudního sporu, může vést ve Spojených státech k vyplacení odškodnění, se ukázalo ve sporu o jogurt Activia. Společnost Danone, největší světový výrobce jogurtů, se rozhodla, že miliony dolarů urovná spor o tento jogurt.

Firma totiž čelila soudnímu projednávání v souvislosti s reklamní kampaní, která u jogurtů Activia a DanActive zdůrazňuje jejich zdravotní přínos a lepší probiotické účinky, než jsou u výrobků konkurence.

Raději zaplatíme než se soudit

Podobnou kampaň vede Danone po celém světě včetně České republiky, k soudu však případ doputoval jenom v USA. Před dvěma roky kampaň na Actvii navíc podpořila i Světová gastroenterologická organizace.

"Společnost Danone stojí za svojí reklamou a odmítá, že by udělala chybu. Přesto ale volí toto řešení, aby se předešla nákladům při soudním projednávání," uvedla minulý rok firma podle televize ABC na stránce speciálně věnované tomuto případu.

Zákazníkům bez účtů za koupené jogurty tak firma vyplatí maximálně 35 dolarů, lidem, kteří přinesou účty pak až 100 dolarů. Danone už vyčlenila na odškodnění zákazníků 35 milionů dolarů. V případě že to stačit nebude, zaplatí dalších deset milionů.

 

Právě se děje

Další zprávy