Praha - Prodejci letenek v České republice porušují evropské předpisy. Podceňují spotřebitele, kteří nakupují letenky na internetu, i ke koupi pojištění. Upozornil na to časopis dTest.
„Minulý týden vydal Evropský soudní dvůr rozsudek, kterým sjednotil výklad nařízení, a prohlásil, že zákazník se musí sám výslovně rozhodnout, zda doplňkovou službu zakoupí. Prodejce tedy nesmí tuto možnost automaticky přidávat," říká právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička.
„Na tuzemských webech je přednastavené pojištění jako součást letenky téměř pravidlem," dodává.
Nyní zákazníci, kteří nakupují letenky na internetu, musejí při objednávce dávat pozor, aby neobdrželi navíc také pojištění, které jim cestovní kancelář či agentura sama k letence „přibalila".
K odmítnutí doplňkových nabídek stačí zpravidla jen jedno kliknutí, přesto je taková nabídka podle dTestu v rozporu s evropským nařízením o pravidlech pro letecké služby.
Nabídky na internetu se musí změnit
Dalším nešvarem je podle Borovičky zahrnutí provize ze zprostředkování prodeje mezi poplatky spojené s letem, což je podle zástupců spotřebitelů zcela nesprávné a netransparentní.
"Toto vše je v rozporu s evropskými předpisy, které požadují, aby prodej letenek byl zcela transparentní. Tyto předpisy jsou pro členské státy EU zcela závazné," říká právník dTestu.
Časopis dTest vyzval největší prodejce letenek, tedy Student Agency, Asiana a Čedok, aby se zdrželi protiprávní činnosti a své nabídky v e-shopech přizpůsobili nařízení. Pokud tak neučiní, podá podnět dozorovým orgánům pro porušování cenových předpisů.
Lidé si nestěžují
Největší tuzemští prodejci však popírají, že by současná praxe měla manipulativní charakter. Lidé si prý rovněž nestěžují.
Podle majitele společnosti Asiana Alexeje Livina je ta část rezervace, při které se klient rozhoduje o nákupu letenky, jasná a srozumitelná. Bez vyjádření souhlasu, respektive nesouhlasu, nemůže klient rezervaci letenky dokončit.
Podle Josefa Trejbala, ředitele portálu Letuška.cz, jehož prostřednictvím Asiana letenky prodává, společnost rozhodnutí soudu zaznamenala a připravuje alternativní řešení. V čem ale bude spočívat, firma nesdělila.
O změnách v dosavadní praxi naopak neuvažuje Čedok. "V této fázi zatím nic měnit nebudeme," říká mluvčí společnosti Tomáš Brejcha. Firma je ochotná zabývat se změnou teprve tehdy, až je zástupci dTestu osloví. Zatím se to ale podle Brejchy nestalo.
Nicméně i Čedok považuje potvrzení souhlasu s podmínkami pojištění za dostatečné opatření, které klienty upozorňuje na nákup letenky včetně pojistky léčebných výloh, úrazu, zrušení cesty a pojištění pro případ krachu dopravce.