Brno - Reklama zobrazující nahé dívky a lákající do erotického klubu nemusí vzbuzovat morální pohoršení a není možné ji posoudit jako pornografii.
Rozhodl tak Nejvyšší správní soud, když posuzoval spor o letákovou reklamu na noční klub v Praze, na kterém byly znázorněny spoře oblečené ženy navozující atmosféru lesbických hrátek.
Pražský magistrát za porušení zákona firmě provozující klub udělil pokutu 250 tisíc korun. Letáky, které se kromě klubu rozdávaly i na ulicích, podle úředníků ohrožovaly mravnost a obsahovaly pornografické prvky.
Erotika, ne pornografie
Udělení pokuty potvrdil také pražský Městský soud. Ten ve svém rozhodování vzal v potaz jak zprávu soudního znalce, tak stanovisko Institutu pro kriminologii a sociální prevenci.
Podle znaleckého posudku jde o reklamu ohrožující mravnost a obsahující prvky pornografie. A hlavní problém je v tom, že se letáky rozdávaly v ulicích centra Prahy, a mohly se tak dostat k dětem.
Senát Nejvyššího správního soudu pod vedením soudkyně Ludmily Valentové ale rozhodnutí městských soudců zrušil. "Nejvyšší správní soud má za to, že reklamní letáky samy o sobě obecně nepřijatelným způsobem mravnost neohrožují," rozhodli.
Podle soudu zobrazení nahoty je prostředkem k přilákání návštěvníků do klubu.
"Letáky zobrazující spoře oděné dívky ve vyzývavých postojích nelze posoudit jako pornografii či jako reklamu obsahující prvky pornografie, ale pouze jako reklamu obsahující erotické vyobrazení, které sice mohou, a u některých jedinců budou, podněcovat sexuální pud, toto však není jejich primárním cílem, kterým je bezesporu reklamní sdělení," uvedli soudci v rozhodnutí.
Běžné dostupné nahotinky
A taková reklama není způsobilá vyvolat morální pohoršení.
"Takováto vyobrazení se běžně vyskytují na stránkách celostátního, i když bulvárního, tisku, jsou společnosti nabízena prostřednictvím většiny ostatních komunikačních kanálů (například MMS zprávy) a společnost je obecně neodsuzuje," rozhodl Nejvyšší správní soud.
Ten zároveň uvedl, že hranice mezi erotikou a pornografií není jasně vymezena a musí se posuzovat případ od případu.
Reklamu na erotické a noční kluby se snaží omezit svými vyhláškami města.
Praha tak už má vyhlášku, která propagaci erotických vystoupení a služeb téměř v celém městě zakazuje.