Praha - Ministerstvo dopravy chystá legislativní rámec pro zavedení výběru elektronického mýtného i na silnice nižších tříd. Na pátečním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.
Zákon by měl být hotový do června. Úřad zavedení mýtného neopustil i přesto, že se podle některých studií jeví jako finančně ztrátové.
Jedním z důvodů, proč podle Dobeše chce ministerstvo v programu pokračovat, je skutečnost, že nechce přijít o peníze, které už do vznikajícího hybridního systému vložilo.
Provozovatel mýtného systému Kapsch Česká republika přes tři roky testuje možnost kombinace nynější mikrovlnné a satelitní technologie, na což ze státního rozpočtu dostal téměř 800 milionů korun.
Start od roku 2014?
"Pokud by od června byla hotová legislativa, tak by termín spuštění mohl být od roku 2014," uvedl Dobeš.
Pro výběr mýtného na síti silnic nižších kategorií nebudou použity mýtné brány, kterých by muselo být příliš mnoho, ale má být použita kombinace bran a satelitního systému.
Kvůli tomu bude situace právně složitá a je nutné legislativní rámec vyřešit tak, aby na tom stát nebyl škodný, dodal Dobeš s tím, že by se nerad dostal do situace, kdy by se nejdříve vypsalo výběrové řízení a teprve poté se dodělávala legislativa.
O zavedení mýtného podle Dobeše úřad uvažuje u úseků, kde je na základě intenzity dopravy možné očekávat vyšší výnosy, než jaké budou náklady na provoz systému. Půjde podle něho o komunikace prvních tříd a vybraných silnic druhé třídy.
Původní návrh, se kterým přišel exministr Vít Bárta, počítal s kompletním rozšířením mýtného i na silnice třetích tříd. Naopak u silnic, na kterých by vybírání mýta bylo prodělečné, je nutné vzít v úvahu, zdali nebude jeho zavedení vhodné jako prevence pro kamiony, které zpoplatněné dálnice objíždějí po okresních silnicích, dodal.
Nové funkce mýtných bran
Mýtné pro nákladní vozidla se v Česku vybírá na dálnicích a vybraných rychlostních komunikacích od roku 2007. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny, loni přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.
Ministerstvo také hledá možnosti, jak informace z mýtných bran využít k jiným účelům. V pilotním provozu se například na dálnicích D1, D2 a D5 hlídají vozidla, která jedou v protisměru a ohrožují tak ostatní účastníky provozu.
Data z mýtného systému chce ministerstvo rovněž využít v souvislosti s chystanou generální rekonstrukcí brněnské dálnice. Úřad podle intenzity provozu v jednotlivých denních dobách stanoví nejvhodnější rozvržení uzavírek.