Praha - Mýtné pro kamiony se od příštího roku zdražovat nebude. Ministerstvo dopravy ustoupilo dopravcům, podle kterých by zvýšení mýtných sazeb znamenalo porušení dohody uzavřené s exministrem dopravy Vítem Bártou.
Původně chtěl úřad nejvíce zdražit sazby u vozidel s nejekologičtějšími motory, které měly stoupnout o 6,7 procenta. Nově v návrhu ministerstva pro vládu zůstalo pouze zkrácení pátečních jízd o hodinu, během kterých platí dražší tarif.
"Je třeba řádně prověřit, zda by stát zvažovaným zvýšením sazeb neporušil předchozí dohodu s dopravci," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ta sice není právně závazná, ministr dopravy Zdeněk Žák nicméně dříve uvedl, že se jí bude řídit.
"S panem ministrem jsme se dohodli, že je potřeba daleko hlubší diskuse o tarifech i s ohledem na přicházející normu Euro 6," uvedl generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Ta by měla začít platit od nového roku. S koncem příštího roku vyprší i současná dohoda Česmadu s ministerstvem, dají se proto v jeho průběhu očekávat jednání o další podobě plateb za mýtné, dodal.
Bez ohledu na inflaci
Dopravci v současné dohodě souhlasili se dvojím zdražováním sazeb v letech 2011 a 2012 výměnou za množstevní slevy na mýtném a příslib dále nezdražovat až do roku 2014 s výjimkou navyšování sazeb o inflaci.
Právě zvyšováním ceny o inflaci se ministerstvo zaštiťovalo v původním návrhu, ve kterém kromě nárůstu cen pro kategorii Euro 5 plánovalo zvýšit ceny i všem ostatním méně ekologickým kamionům o 5,2 procenta. Navrhovaného zvýšení mělo podle úřadu odrážet inflaci zpětně za poslední roky, během kterých se ceny držely ve stejné výši.
Příliv nových peněz z kamionového mýtného je pro rozpočet dopravního resortu zásadní. Cenovým zvýhodněním nejekologičtějších kategorií vozidel totiž stát přichází o značnou část zisků z mýtného, neboť dopravci se novým podmínkám rychle přizpůsobili a počet kamionů nejekologičtějších kategorií na tuzemských dálnicích neustále roste. Zatímco v roce 2011 se tato vozidla podílela na příjmech z mýtného třetinou, letos v pololetí to byla bezmála polovinu všech příjmů.
Větší provoz, méně peněz
To se odráží i na klesajících výnosech z mýta, přestože hustota kamionového provozu v tuzemské síti zpoplatněných dálnic a rychlostních silnic narůstá. Loni stát na mýtném od kamionů a autobusů vybral téměř 8,7 miliardy korun, očekával ale výnos kolem deseti miliard korun. Letos se očekává výnos kolem osmi miliard korun.
Zkrácení dražších pátečních jízd o hodinu ze současných 21 na 20 hodin vyplývá z nařízení EU. Ta totiž stanovuje maximální pětihodinové zvýšení sazeb během dne, což současný tarif platící od 15 hodin nerespektuje.
Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V systému je zaregistrováno 670 000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.