Minuta, která rozhodla o osudu Tatry. Byli jsme při tom

Radek Pecák Radek Pecák
15. 3. 2013 14:00
Reportáž z chebské dražby: Automobilku Tatra vydražila J pro svého klienta
Kladívko, kterým byla odklepnuta cena 176 milionů.
Kladívko, kterým byla odklepnuta cena 176 milionů. | Foto: Radek Pecák

Cheb - Je pátek 15. března, deset hodin a deset minut. Exekutor David Koncz v síni "svého" Exekutorského úřadu v Chebu, několik stovek metrů od historického centra města, začíná dražit firmu z opačného konce republiky.

Jde o další osud slavné kopřivnické automobilky Tatra, o níž se dříve mluvilo jako o součásti rodinného stříbra České republiky. Jenže už dávno z jejích bran nevyjíždějí desetitisíce nákladních vozů ročně, nyní jsou to pouze stovky kusů. Teď bojuje o přežití, dražba je možná poslední šancí.

V aukční síni převládají novináři. Ti se vzápětí dozvídají, že na podnik Tatra a. s. nikdo neuplatnil předkupní právo a že Krajský soud v Ostravě zamítl insolvenční návrh ze středy. Samotné dražbě tedy nic nebrání.

Kromě novinářů, exekutora a dalšího personálu jsou v soudní síni další čtyři důležití lidé. Dva z nich jsou zástupci Tatry - právní zástupce Michal Horuta a správce podniku Ivan Návrata. U protějšího stolku je Jan Nekola, právní zástupce společnosti Composite Group, která dražbu navrhla kvůli splacení svých pohledávek v celkové výši 650 milionů korun.

Ale kdo je osamělým mužem v první řadě lavic pro veřejnost? To se dozvídáme za chvíli. Marek Galvas, jediný majitel společnosti Truck Development. Ta jako jediná složila dražební jistinu 100 milionů korun. Galvas tedy bude dražit sám - s cedulí s výraznou jedničkou.

V této síni automobilka Tatra změnila majitele.
V této síni automobilka Tatra změnila majitele. | Foto: Radek Pecák

Exekutor David Koncz ještě seznamuje účastníky aukce s aktuální hodnotou aktiv a pasiv akciové společnosti Tatra. Celková hodnota podniku je přesně 1 765 763 000 korun. To zahrnuje i finanční prostředky na účtech, kde je aktuálně pouhých 160 207 korun. Jenže firmu tíží závazky ve výši přes 1,5 miliardy korun, z toho 838 milionů je po splatnosti.

Čisté jmění tedy před začátkem aukce činilo 262 milionů. Proto se také oproti původnímu plánu snižovala vyvolávací cena. Ta je dvě třetiny z čistého jmění, v tomto případě tedy 175 milionů korun.

Exekutor pak čte seznam věřitelů, kteří uplatili své pohledávky. Kromě zmíněné Composite Com je to ještě vsetínská firma Development Agency s 218 miliony korun. Ta ale zatím nedostane zřejmě nic. Jak totiž vysvětlil exekutor David Koncz, pokud se v aukci získá méně, než činí pohledávky, je v první řadě uspokojen ten, kdo o provedení aukce požádal.

Podívejte se na zásadní automobily z produkce Tatry:

V deset hodin a dvacet pět minut začíná vlastní aukce. Dražitel číslo jedna zvedá svoje číslo do vzduchu a vyslovuje sumu, kterou nabízí. Je to 176 milionů korun. Poprvé, podruhé, potřetí... Slyšíme klepnutí masivního dřevěného kladívka do podložky a je konec. Jediný zájemce vydražil Tatru za minutu.

Firma Truck Development získává celý podnik včetně zkušebního polygonu a také podnikového muzea, v němž jsou vozy prohlášené za kulturní památky v účetní hodnotě stovek milionů korun.

Končí tak éra dosavadního ředitele Tatry Ronalda Adamse. Před zaměstnance ve výrobních halách v příštích dnech předstoupí nový vlastník. Tvrdí, že zachová výrobu v současném rozsahu a nepředpokládá žádné propouštění. Dosavadní vedení však chce kompletně vyměnit.

Společnost Truck Development vznikla teprve minulý týden účelově právě kvůli převzetí Tatry. Peníze k financování akvizice poskytla investiční skupina J&T. "Nejde však o projekt samotné J&T, ale o akci jednoho z klientů," vysvětluje sám Galvas zatím bez bližších podrobností.

 

Právě se děje

Další zprávy