Více o dálnicích
- Dálnice Brno-Mikulov: Třetí největší nesmysl v Evropě
- Dálnice do Vídně má vést Mikulovem. Bursíkovi navzdory
- Studie našla levnější trasu dálnice. Stát ji "ztratil"
- Řebíček vídeňskou dálnici neprosadil, vítězí Brusel
- Chystanou dálnici do Vídně ohrožují nové rozpory
- Bursík: Hrozí, že nebudou peníze na R43 u Brna
Brno - Soudy řeší v Česku neobvyklý spor o informace. Občanské sdružení z Brna chce, aby ministerstvo financí zveřejnilo veškerou korespondenci mezi ministerstvy a úřady ohledně miliardové půjčky od Evropské investiční banky na rozšíření dálnice D1.
Dvě rozhodnutí soudů
Sdružení "Občané brněnské aglomerace proti dálničním průtahům svým městem" tak chce podle zákona o svobodném přístupu k informacím získat kopie korespondence mezi ministerstvy financí a dopravy, Ředitelstvím silnic a dálnic, Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou a Evropskou investiční bankou.
Ministerstvo dokumenty nevydalo, občanské sdružení jej zažalovalo.
U soudu je zatím boj o tyto dokumenty nerozhodný.
Městský soud v Praze žalobu na vydání dokumentů zamítl, Nejvyšší správní soud jeho rozhodnutí kvůli vadám a nepřezkoumatelnosti zrušil a nařídil mu nové projednání žádosti o informace.
Úvěr od Evropské investiční banky pro českou silniční síť převyšuje deset miliard korun.
Rozšiřovat začneme za dva roky
Už před dvěma roky osmnáct ekologických organizací vyzvalo prezidenta banky, aby banka nepodpořila výstavbu rychlostních silnic R 43 a R 52 a rozšíření dálnice D1. A to do té doby, dokud nebudou objektivně zhodnoceny vlivy na zdraví lidí a prověřeny jiné, šetrnější varianty.
Reálné je zatím především rozšíření dálnice D1. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka by v roce 2010 mělo začít její rozšiřování na šest pruhů. Po dokončení přibude jeden pruh mezi Kývalkou a Holubicemi.
O trase R52 přes Mikulov nedávno rozhodla vláda, zatím ale není jasné, kdy se začne stavět.
A u silnice R43 spojující Brno a východ Čech se o trasu stále bojuje. Proti vedení této silnice přes Brno protestují desítky tisíc lidí.