Kraje chtějí rušit vlaky. Autobusy jsou levnější

Lenka Smyčková
30. 1. 2009 17:00
Rušení vlakových spojů už zvažují dva kraje, další zatím vyčkávají
Foto: Martin Popelář

Brno - Začalo to tichým rušením nevytížených spojů, dnes už to kraje přiznávají naplno. Vlaky jsou drahé, a tak hlavně kratší tratě regionálního významu budou muset časem nahradit autobusy.

Téměř jisté je brzké rušení některých vlakových spojů ve dvou krajích - v Pardubickém a na Vysočině. V Ústeckém kraji zrušili množství spojů už dříve. Další hejtmanství tuto možnost zvažují.

"Železnice je zkrátka dražší. Je tedy možné, že zůstane jen páteřní sítí hromadné dopravy a někde ji nahradí autobusy. Tak to ostatně už dopadá tam, kde fungují integrované dopravní systémy," řekl před nedávnem Aktuálně.cz pardubický hejtman Radko Martínek.

Kraje si od Českých drah objednávají osobní a spěšné vlaky. Drahám hradí vzniklé ztráty. A ty jsou rok od roku vyšší. Vlaky vyjdou často i třikrát dráže, než kolik by na stejných trasách stály autobusy.

Železnice jako páteř

V Pardubickém kraji se letos o nahrazení některých vlaků autobusy v souvislosti s úhradami Českým drahám začalo mluvit jako v prvním.

Na hejtmanství vznikl tým složený z lidí z Českých drah, autobusových dopravců a krajských úředníků. Ti mají dát dohromady plán, jak uspořádat systém, kde žádný vlak ani autobus nejede zbytečně a příliš draze.

Před návštěvou prezidenta si tyto děti ještě jely zaplavat. "Ale na návštěvu budeme zpátky," říkala slečna učitelka.
Před návštěvou prezidenta si tyto děti ještě jely zaplavat. "Ale na návštěvu budeme zpátky," říkala slečna učitelka. | Foto: Ondřej Besperát

"Myšlenka, že říčky se mají stékat směrem k řekám, tedy že z vesniček na hlavní trasy vlaků přivezou lidi autobusy, je každopádně výhodná. Bylo by to tak levné i ekologické," nastínil náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý, kudy se bude veřejná doprava v kraji ubírat.

"Počítáme s tím, že změny budou v nových jízdních řádech od půlky prosince," uvedl.

Které spoje na železnici jsou adepty na zrušení, prozradit nechce. "Musíme nejprve udělat kontrolu, jestli jsou skutečně tak nevytížené, jak se o nich říká, nebo jestli se jich někdo nechce zbavit z úplně jiných důvodů.

Až bude mít komise jasno v tom, kde by se dalo ušetřit, informuje kraj o chystaných krocích obce. A na podzim už prý bude hotový plán, které spoje už kraj neobjedná a čím je nahradí.

Tichý dobře ví, že rušení vlakových spojů není populární krok. Tvrdí ale, že nový systém povede k lepší dopravní obslužnosti, než jaká je v regionu dnes.

"Jestliže někde zrušíme vlak, který stojí třikrát více, a nahradíme ho autobusem, tak ten pak za ušetřené peníze může jet zase třeba vícekrát denně," tvrdí náměstek pro dopravu.

Protestovali marně

Železnice jako páteř, ke které se lidé z menších obcí dopravují autobusy, už rok funguje v Ústeckém kraji.

"U nás je dopravní systém, který dotuje kraj, složen z páteřních železničních tratí, na které navazují autobusové linky," popsala systém mluvčí kraje Veronika Kindlová.

Kraj totiž v minulém roce jednoduše přestal objednávat dopravu na všech tratích, které vyhodnotil jako silně ztrátové.

Vlaky už nejezdí například v úseku Čížkovice-Obrnice, Žatec-Deštnice nebo Děčín-Oldřichov. Hejtmanství je zatím s takovým řešením spokojeno. Kroky bývalého hejtmana Jiřího Šulce se ale neobešly bez protestů.

Nepopulární opatření plánují i další kraje.

Například na Vysočině zvažují nahrazení části vlaků autobusy poté, co dostali do rukou výsledky podrobné analýzy regionální dopravy. Závěry jsou podobné jako na Pardubicku. Autobusy jsou za stejnou částku schopny ujet i trojnásobek kilometrů.

"Nechceme dráhy jako takové rušit, ale je potřeba ten systém nějakým způsobem optimalizovat," řekl současný náměstek primátora kraje Vysočina Libor Joukl agentuře ČTK.

Vlaky jsou pohodlnější a ekologické

Rušení vlaků netěší ochránce životního prostředí. Kromě šetrnosti k přírodě mají podle nich vlaky i další výhody.

Foto: SED

"Je to jednak síťovost a z ní vyplývající dobrá návaznost spojů. Také se do nich vleze více lidí i s kočárky, koly a podobně. Navíc obvykle dobře fungují, i když hodně nasněží - třeba v horských příhraničních oblastech," vyjmenovává je odborník na dopravu z Hnutí Duha Pavel Přibyl.

"Železniční doprava má řadu nesporných výhod proti autobusové dopravě, výrazněji přispívá k rozvoji regionů, turistickému ruchu, a tedy také k zajištění pracovních příležitostí," tvrdí také mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. To je ale jediné, co můžou dráhy krajům nabídnout. S cenami, které jsou už dnes na evropské poměry velmi nízké, už níže jít nemohou.

"Záleží jen na krajích, jakou dopravu nabídnou svým občanům," dodává Šťáhlavský.

Většina krajů stále doufá, že se jim podaří maximum spojů na železnici udržet. Například Moravskoslezský kraj o autobusech místo vlaků vůbec neuvažuje.

"Nahrazení železničních spojů autobusovými považujeme za poslední řešení vzhledem ke skutečnosti, že je v našem kraji železniční infrastruktura značně rozvinutá a železniční přeprava je ekologická," řekl Aktuálně.cz náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák.

"Raději chceme ještě jednat se zástupci ministerstev dopravy a financí a Českých drah, aby se doprava na železnici mohla rozvíjet i bez zvýšených finančních nároků na kraj," dodal Novák.

 

Právě se děje

Další zprávy