Praha - Dvě pilotní kontroly firem vlastněných obcí či krajem by mohl Nejvyšší kontrolní úřad provést ještě letos. Podmínkou je, že Senátem koncem ledna projde poslanecká novela rozšiřující pravomoci tohoto úřadu.
V rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz to mimo jiné říká jeho viceprezident Miroslav Kala, který Nejvyšší kontrolní úřad fakticky řídí po odvolání Františka Dohnala.
Kala upozorňuje, že skupina senátorů si zákon nepřeje. Pokud novela neprojde, zůstanou obecní a krajské varianty společností známých svou nehospodárností - jako je pražský dopravní podnik nebo ústecká Krajská zdravotní - dál mimo působnost státních auditorů.
Jenže ani když Senát novelu schválí, nebudou moci Češi - na rozdíl od Slovenska - posílat NKÚ do některých svých státem vlastněných akciovek, především do ČEZ. "Účelové vyhýbání se kontrole se dotyčným v dlouhodobém horizontu vymstí," je přesvědčen Kala.
Aktuálně.cz: Novela zákona, která má zásadně rozšířit pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu, je momentálně "zaparkovaná" v Senátu. Je to z běžných provozních důvodů, nebo ji brzdí nějaká senátorská zákonodárná kreativita?
Miroslav Kala: Já bych tomu nedával expresivní výrazy. Ano, zaparkovaná byla novela ústavy, ale v současné době přišla do Senátu novela zákona. Tyto dvě novely musejí být projednány současně. To znamená, že s nějakým výsledkem budou projednány do konce ledna. A já bych si moc přál, abychom následovali slovenskou cestu a schválili obě novely tak, jak jsou předloženy.
Miroslav Kala, viceprezident NKÚ
- Narozen 3. srpna 1963 v Boskovicích
- Působil jako konstruktér a později obchodní ředitel Adamovských strojíren
- Byl zastupitelem a později i starostou Blanska za ČSSD
- Roku 2002 byl zvolen poslancem, mandát roku 2006 obhájil
- Byl ve správní radě Správy železniční dopravní cesty, byl členem a předsedou Dozorčí rady České konsolidační agentury. Působil jako místopředseda a později předseda sněmovního mandátového a imunitního výboru, byl členem hospodářského výboru a ústavněprávního výboru
- 13. listopadu 2008 byl jmenován viceprezidentem Nejvyššího kontrolního úřadu
Nevzniklo tedy ono zpoždění například tím, že by se někdo v Senátu snažil prosadit do novely další typy společností, do nichž pravomoci NKÚ i nadále nebudou zasahovat? Pokud vím, v poslanecké verzi se tato výjimka týkala pouze společností kotovaných na burze, tedy hlavně ČEZu a zřejmě i ČSA.
Já se domnívám, že k dalším úpravám už v Senátu nechtějí přikročit. Spíš je tam skupina, která si nepřeje tu normu schválit vůbec. Já bych si přál, aby byla schválena, aby prošla a tato fáze legislativního procesu skončila.
Největší koncentrace majetku je v krajích a obcích
Kam by novela umožnila NKÚ vstoupit z oblastí, kam dosud nemohl?
Stěžejní je kontrolovat nakládání s majetkem v obcích a krajích. Tam je největší koncentrace majetku. A slovenské zkušenosti ukazují, že ta zjištění jsou tam minimálně stejná jako ve státních organizacích. To znamená, že je rozhodně potřeba, aby byly pod externí kontrolou obce a kraje.
Potom je celá další množina veřejnoprávních institucí, ať už jsou to vysoké školy, nebo média veřejné služby, která by také určitě měla podléhat kontrole NKÚ. A potom v neposlední řadě obchodní společnosti, jak jsme o nich hovořili.
Když se v Parlamentu diskutovalo o novele, která by kompetence NKÚ na tyto oblasti rozšířila, odmítala to ODS mimo jiné argumentem, že to úřad nezvládne nebo bude muset nabrat armádu úředníků. Takže: Zvládnete to?
Určitě to zvládneme. Proto jsou tady kolegové ze Slovenska, abychom přejali jejich zkušenosti a abychom se na tu změnu připravili. Určitě se ale nebude jednat o žádný razantní nárůst počtu zaměstnanců. Jestli na Slovensku v průběhu tří let každoročně zvýšili počet kontrolorů o dvacet, tak si myslím, že v podobných číslech se to bude pohybovat i u nás.
Od roku 2014 lze kontroly spustit naplno
Kdy by měl zákon začít platit?
V ideálním případě by to mohlo být v polovině tohoto roku. Pokud by se tato naše optimistická varianta naplnila, tak bychom ještě v rámci letošního roku chtěli udělat dvě pilotní kontroly zaměřené na novou působnost, vyškolit zaměstnance a do plánu na příští rok 2014 už dát nějaký podíl těchto nových kontrolních akcí.
Pilotní kontrola - to asi neznamená nějaká "cvičná"?
Byla by to samozřejmě standardní kontrola. Pilotní by byla v tom smyslu, že bychom si ověřovali, kde má smysl napnout naše kapacity a síly.
Neobáváte se účelových kroků šitých na míru novele, díky nimž se některé společnosti z pravomocí NKÚ vysmeknou? Například ministerstvo zemědělství opakovaně vypouští mediální balonky, že se státní podnik Lesy ČR bude částečně privatizovat vstupem na burzu. To by jej napříště od kontrol osvobodilo. Nebude to precedens? Neprobíráte to se zákonodárci?
My nejsme součástí legislativního procesu. Ale obecně: kdo se vyhýbá kontrole, je podezřelý. Lesy ČR mají svého zřizovatele, kterým je ministerstvo zemědělství a který by měl hájit zájmy českého státu. Pokud se připravuje něco, co není v souladu se zájmy českého státu, existuje dost nástrojů, jak tomu třeba z pohledu zřizovatele zabránit. Já se toho neobávám. To, že se někdo pokusí něčemu účelově vyhnout, to se stát může. Na druhou stranu se takové účelové jednání dotyčným v dlouhodobém horizontu vymstí.
Kontrola veřejného majetku je "k nezaplacení"
Vy sám jste v Otázkách Václava Moravce prohlásil, že to jsou spíš Lesy ČR, kdo řídí ministerstvo zemědělství než naopak. Pokud to tak funguje dvacet let, nepodařilo Lesům ČR prokázat nic. Nebo alespoň ne tak, aby se situace změnila.
Došlo tam k velkým změnám. Ředitel, se kterým jsme vedli spor, nakonec odstoupil. Je to důkaz toho, proč je dobře mít externí kontrolu. Ano, v minulosti skutečně Lesy ČR říkaly ministerstvu, co je potřeba, aby dělalo. Díky naší kontrole ale vy a vaši čtenáři vědí, že takto to nemá fungovat. Že je třeba, aby ministerstvo řídilo Lesy ČR. Já jsem přesvědčen, že tento přínos externí kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu je k nezaplacení.
A nemohly by externí kontrolu zajistit soukromé auditorské firmy, jak to navrhuje poslanec ODS Marek Benda?
Jednak je to otázka nákladů a jednak je to otázka zadání. Velmi často se setkáváme s tím, že nám někdo řekne: tady byla na kontrole auditorská firma. Je ale samozřejmě otázka, jestli kontrolovala docházku zaměstnanců, nebo strategické materiály.
Také se říká, že auditor může zkontrolovat zákonnost výdajů, ne už ale jejich účelnost. To není omezující?
To se teď vracíme k obcím, kde zákonodárci prosadili formulaci, že NKÚ bude kontrolovat soulad se zákony. Nikoliv efektivnost operací. Je to myšleno tak, že zastupitelstvo obce vynaloží prostředky na opravu chodníků, ale tím pádem nespraví třeba nemocnici. Toto je ale skutečně samosprávná působnost obce, na to má plné právo a NKÚ není oprávněn toto rozhodnutí přezkoumávat. My se ale takto chováme už na úrovni vlády.
Vláda se někdy v minulosti rozhodla, že koupí gripeny. My jsme nikdy nenapadli to, že místo toho měli opravit nemocnici. Respektovali jsme, že vláda je oprávněna udělat toto rozhodnutí, a k tomu jsme nikdy nedávali stanovisko. Když potom probíhala samotná koupě nebo pronájem těch letadel, tam už jsme samozřejmě kontrolovali soulad se zákony.
A podobně to bude fungovat i s kontrolami samospráv?
Ano. A já nečekám, že v této oblasti budou nějaké problémy.