Brno - Státní pivovar Budvar s definitivní platností prohrál spor o zneužití olympijských symbolů v reklamní kampani.
Odškodnění ve výši přes dva miliony korun, které musel pivovar zaplatit Českému olympijskému výboru, tak bylo oprávněné, stejně jako zveřejnění omluvy. Rozhodl o tom Nejvyšší soud, kam se Budvar jako k poslední soudní instanci obrátil.
Soud potvrdil, že Budvar v rámci kampaně na své výrobky před zimními hrami v Turíně v roce 2006 neoprávněně užíval symboliku olympijských her.
Budějovický Budvar nasadil v době turínské olympiády televizní reklamu se svými příznivci - cizinci Bobem a Davem. Proti kampani používající termín Hokejiáda vzápětí protestoval Český olympijský výbor.
Škody za desítky milionů
Škodu, kterou mu Budvar způsobil, vyčíslil na desítky milionů korun. Tlak na stažení reklamy podle neoficiálních informací vyvinul hlavně Plzeňský Prazdroj, který je jedním z generálních partnerů tuzemského výboru. Další světový konkurent českobudějovické firmy, americký Anheuser-Busch, je pro změnu oficiálním dodavatelem Mezinárodního olympijského výboru.
Budvar po soudním verdiktu reklamu stáhl, nesouhlasil ale s tím, že by porušoval jakákoliv pravidla. Ani podle Rady pro reklamu kampaň Budvaru neporušila práva na užití olympijských symbolů.
Soudy ale byly jiného názoru. Městský soud v Praze i vrchní soud potvrdily, že pivovar porušil pravidla stanovená pro využití olympijských symbolů, a nařídily Budvaru zaplatit odškodnění ve výši 2,25 milionu korun a zveřejnit omluvu v celostátních médiích. Olympijský výbor označil tyto verdikty za průlomové.
"Chráníme oficiální partnery, kteří velkými prostředky podporují dlouhodobě české sportovce a jejich přípravu na olympijské hry. Na olympijské symbolice nesmí nikdo parazitovat, jinak by marketingový koncept pěti kruhů ztrácel smysl," uvedli zástupci výboru.
Budvar se ale ještě obrátil na Nejvyšší soud. Podle jeho zástupců se firma nedopustila nekalé soutěže. "Budvar v reklamní kampani žádnou olympijskou pochodeň nepoužil (ani jeden ze soudů se v řízení s uvedenou argumentací řádně nevypořádal)," uvedli zástupci společnosti v dovolání. A Budvar nesouhlasil ani s částkou, kterou mu soudy nařídily zaplatit olympijskému výboru.
Hokejiáda jako olympiáda
Nejvyšší soud ale potvrdil, že pivovar zneužil olympiády ke svému prospěchu.
"Budvar zneužil Zimní olympijské hry v Turíně 2006 ke stržení mediální a divácké pozornosti na sebe, aniž by mu bylo uděleno písemné zmocnění Českým olympijským výborem (a aniž by jakkoli přispěl ke konání těchto ZOH, například jako sponzor). Takovéto jednání naplňuje současně všechny tři podmínky generální klauzule nekalé soutěže," rozhodli soudci Nejvyššího soudu.
"V daných souvislostech (reklamní spoty v televizním vysílání a na internetových stránkách v době před i po zahájení ZOH v Turíně 2006) zapálený svazek hokejových holí v podobě "hokejové pochodně" a také výraz "hokejiáda" (opakovaně používaný v uvedených reklamních spotech) je nutno považovat jako zákonem zakázané užívání části olympijských symbolik," rozhodli soudci.
Ti proto dovolání Budvaru jako nepřípustné s definitivní platností odmítli.
Budvar dnes v reakci na verdikt Nejvyššího soudu uvedl, že už loni vyhověl rozhodnutí soudů a olympijskému výboru peníze uhradil.
A chtěl i stáhnout podání k Nejvyššímu soud, to se ale nestalo. "Naše zpětvzetí, které se doručuje prostřednictvím Krajského soudu, evidentně nebylo Nejvyššímu soudu doručeno. Tato administrativní chyba v žádném případě nevznikla u nás a nyní pátráme po její příčině," uvedl mluvčí firmy Petr Samec.
Vybrali jste nejhorší reklamy. Kdo je Sexistické prasátečko?