Praha - Nejztrátovější rychlíkovou tratí v Česku je trať Ostrava-Krnov-Olomouc. Stát na ni doplácí 225 korun za každý ujetý kilometr, celkem 157 milionů korun za rok.
Nejvíc však stát dotuje dálkovou linku Německo - Děčín - Praha - Brno - Břeclav - Rakousko, kde celková dotace dosahuje 625 milionů korun ročně.
Údaje z roku 2010 o rozdělení čtyřmiliardových dotací na rychlíkové linky, které dosud odmítalo ministerstvo dopravy zveřejnit, získala agentura ČTK. Soukromý dopravce RegioJet, na jehož žádost je ministerstvo odtajnilo, je plánoval zveřejnit v pondělí.
Druhou nejztrátovější tratí v ČR byla trasa Praha - Rakovník, kde státní dotace činily 186 korun na kilometr. Naopak nejméně dotovaná byla trať Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava - Polsko, na níž ministerstvo dopravy doplácelo 2,50 korun na kilometr. Tuto trať však nyní již stát nedotuje.
Nejztrátovější trať jde do soutěže
Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení. Aktuálně probíhající tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení.
O tendr mají zájem dopravci RegioJet a britská Arriva. Ministerstvo tuto trať údajně vybralo proto, že jde o do jisté míry izolované spojení a případné komplikace, které by se po vstupu nového dopravce mohly objevit, se neprojeví ve zbytku železniční sítě.
Podmínky tendru v současnosti zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na základě stížnosti Českých drah, které se po vstupu konkurenčních dopravců obávají rozpadu síťového charakteru osobní železniční dopravy. Do jeho rozhodnutí ministerstvo nesmí s vítězem výběrového řízení smlouvu na provozování trati uzavřít.
Kam jdou vaše peníze? Tajné, říkají České dráhy
Údaje o rozdělení dotací na rychlíkové spoje získala tento týden od ministerstva dopravy také soukromá železniční společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. K informacím se dostala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Zveřejnit je chce na pondělní tiskové konferenci.
České dráhy to považují za narušení trhu a cítí se poškozeny. Doposud se snažily zveřejnění informací o výši dotací zabránit i soudně. Ministerstvo ročně pošle na dotace rychlíkových spojů čtyři miliardy korun.
Podívejte se: Nejkrásnější tuzemské nádraží 2012
Ministerstvo výši dotace na jednotlivých tratích nezveřejňovalo. Dosud uvádělo, že Českým drahám na dotacích platí průměrně 120 korun za kilometr. O uvolnění informací rozhodl bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš a ministerstvo je hodlá zveřejnit na svých internetových stránkách.
Bez dotací jen Praha - Ostrava
České dráhy údaje o rozdělení dotací považují za obchodní tajemství. RegioJet to ale odmítá. "Je to informace o tom, kolik ministerstvo dopravy zaplatilo z daní občanů na pokrytí ztráty na provozování vlaků na jednotlivých linkách. Například na Slovensku, kde provozujeme regionální vlaky z Bratislavy do Komárna, je tato informace - včetně celé smlouvy mezi námi a ministerstvem - veřejně přístupným dokumentem na internetu," dodal majitel RegioJetu Radim Jančura. Ministerstvu dopravy podle ČD uvolněním informací hrozí sankce a náhrada škody.
Stát dotuje většinu rychlíkových tratí provozovaných Českými drahami. Výjimkou je linka Praha - Ostrava, ČD také provozují na vlastní komerční riziko spoje obsluhované vlaky Pendolino a nové spoje D1 Express mezi Prahou a Brnem.