Praha - Firmy mohou začít bojovat o první zakázku spojenou s historicky první přímou volbou prezidenta v Česku.
Ministerstvo vnitra vypsalo veřejnou soutěž na zajištění hlasovacích lístků a dalších oficiálních materiálů určených k volbám. Předběžná cena zakázky je 50 milionů korun.
"Předmětem zakázky je zajištění kvalitního a bezchybného tisku, kompletace a distribuce veškerých potřebných metodických materiálů, volebních tiskopisů, obálek a hlasovacích lístků pro přípravu, průběh a zjišťování výsledků volby prezidenta republiky, která se bude konat v roce 2013," uvedlo vnitro v oznámení o zakázce, jejíž výsledek by měl být známý už v květnu.
Prestižní zakázka
Ministerstvem odhadovaná cena tisku hlasovacích lístků pro dvoukolovou prezidentskou volbu je dražší než třeba u parlamentních voleb, kdy tisk a kompletace lístků vyšly na zhruba 25 milionů korun.
Pro firmy je zakázka zajímavá spíše z prestižních důvodů.
Zástupci společnosti Moraviapress, která zatím v Česku vyrábí v břeclavské tiskárně hlasovací lístky nejčastěji, uvedli, že výnosy z volebních lístků nejsou vysoké. Podíl jejich výroby tvoří dvě až tři procenta z ročních tržeb.
Výdaje za stamiliony
Náklady státu na volební lístky přitom představují jen menší část celkových výdajů na prezidentskou volbu (bez započtení výdajů samotných kandidátů na jejich kampaně).
Podle odhadů ministerstva financí stojí přímá volba hlavy státu více než 620 milionů korun. Dosavadní způsob volby v Parlamentu přitom přišel na statisíce.
Ministerstvo vnitra odhaduje náklady pro první kolo volby prezidenta na 461 milionů. Druhé kolo by poté vyšlo na 160 milionů.
Cena vychází z nákladů za celostátní referendum o přistoupení Česka k Evropské unii v roce 2003 nebo z voleb do Poslanecké sněmovny v roce 2010. Částka ale nemusí být konečná.
Pro srovnání - volby do sněmovny přijdou státní rozpočet na zhruba jednu miliardu korun, ale polovina z toho jde na příspěvek stranám za získané hlasy a mandáty.