Kapsch odevzdal mýtný systém státu

EKO, čtk
30. 12. 2006 12:30
Praha - Představitelé rakouské firmy oficiálně odevzdali svůj systém ministerstvu dopravy. Kamiony od pozítří musí platit mýto.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Na novém systému vybírání poplatků za jízdu po dálnicích získá stát miliardy ročně. Na své si přijde i firma Kapsch.

Při vyhodnocování pilotního provozu, který Kapsch zkoušel v posledních dnech, se ukázalo, že mýtný systém je téměř stoprocentně účinný. Kapsch zaručuje, že stát z mýtného získá to, co požaduje.

Kapsch si naopak bude první tři měsíce příštího roku užívat příslušné odměny, již si vyjednal v dodatku ke smlouvě.

Stát se totiž s firmou dohodl, že pokud bude mýto fungovat na více než 95 procent, může si provozovatel po tuto dobu nechat vše, co vybere nad tuto hranici. Naopak doplatí vše, co nevybere do 85 procent úspěšnosti, potvrdil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Nakonec pár miliard

"Podle sdělení dodavatele a podle čestného prohlášení a dokumentace má tento systém několik desítek typů vad a nedodělků, které ovšem podle tvrzení dodavatele nebrání provozu," řekl Karel Hanzelka z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Nyní úřad systém porovná s dokumentací a čestným prohlášením Kapsche, výsledky analýzy bude mít ministerstvo podle něj v nejbližších dnech.

"Všechny brány jsou osazené a nám nic nebrání, abychom od 1. ledna spustili komerční provoz," řekl ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Jako příklad vad či nedodělků například uvedl problém zatravnění ploch, které byly použity pro stavbu bran pro elektronický výběr mýtného.

Feix dodal, že k pátečnímu datu se opět zvýšil počet kamionů vybavených palubními jednotkami pro platbu mýtného. "K pátku bylo 65.000 jednotek, které byly aktivovány v systému a poslány na adresu našich zákazníků," podotkl.

Zkušební systém na 99,66 %

Od 15. prosince běží zkrácený pilotní provoz systému, který podle představitelů Kapsche zatím vykazuje 99,66procentní úspěšnost. Systém zkouší 150 testovacích vozidel, do pilotního provozu je zapojeno všech 172 bran. Od 1. ledna bude měřit úspěšnost výběru nezávislý auditor, na základě jehož měření bude Kapschi vyplácena odměna.

Dopravci mají dvě možnosti, jak mýtné platit. Mohou si kilometry předplatit v tzv. systému PrePay, nebo platit až dodatečně v systému PostPay. Podle zkušeností z Rakouska i dosavadního průběhu registrací v ČR zvolí až tři čtvrtiny českých dopravců platbu dodatečnou.

Mýtné se zatím bude platit asi na 970 kilometrech českých dálnic a rychlostních silnic. Průměrná sazba bude 4,05 koruny za kilometr. Kdy se mýtné začne vybírat i na silnicích I. třídy, není zatím jasné.

Šest miliard ročně

Podle odhadů státu, potažmo ministerstva dopravy, by do státní kasy mělo přitéci pět až šest miliard korun ročně. Některé odhady počítají i s vyšší částkou.

Pokud systém nebude po 1. lednu fungovat, Kapsch zaplatí 14 milionů korun denně.

 

Právě se děje

Další zprávy