Jeden z největších letošních obchodů v Česku jde k ledu

Zuzana Kubátová Zuzana Kubátová
27. 4. 2013 14:43
Švýcarská firma Alpiq se chystá odpískat soutěž na prodej dvou tepláren ve Zlíně a na Kladně
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Jeden z největších letošních obchodů v České republice jde k ledu: švýcarská společnost Alpiq se chystá odpískat soutěž na prodej svých dvou tepláren  ve Zlíně a na Kladně. Nepodařilo se jí získat za ně odpovídající cenu.

Společnost Alpiq Generation, jež teplárny nabízela k prodeji, doufala, že za ně dostane přes 400 milionů eur. Ani po aktualizaci nabídek se ale k tomuto cíli nepřiblížila. "V pátek tak padlo rozhodnutí celý prodej zrušit," řekl deníku Aktuálně.cz zdroj s dobrými kontakty na společnost Credit Suisse, jež Alpiqu dělá prodejního poradce. Právě v pátek měl Alpiq oznámit uchazečům výsledky soutěže.

Sám Alpiq své rozhodnutí zatím veřejně neoznámil. "Prodej tepláren zásadně nekomentujeme, nemohu se k vaší otázce vyjádřit," reagovala v sobotu na žádost o potvrzení informace mluvčí Alpiq Generation Markéta Čapková.

Odklad oznámení verdiktu

Ani uchazeči o víkendu neměli o tendru zprávy. "Čekali jsme informaci v pátek odpoledne. Z Alpiqu nám nakonec volali v osm večer,  že se verdikt  dozvíme až v pondělí," říká Petr Paukner ze sdružení PURS, jež patří mezi uchazeče o teplárny.

Původně to vypadalo, že se o nabízená aktiva poperou největší tuzemští energetičtí hráči. Zájem projevily všechny velké firmy z oboru - ČEZ, Czech Coal, Penta či Energetický a průmyslový holding EPH (za nímž stojí skupiny PPF a J&T). Nakonec ve hře ale zůstala jen trojice EPH, PURS (sdružení obchodníka s uhlím Pauknera, Sokolovské uhelné a podnikatele Martina Ulčáka) a dále společnost Carpaterra Capital Partners Michala Šušáka.

Zvýšení nabídek

Původní cenové nabídky z půli dubna se Švýcarům zdály nízké, a tak vyzvali uchazeče o jejich zvýšení. Nové nabídky posuzoval Alpiq právě tento týden.

"My jsme svou nabídku zvýšili, předpokládám, že máme šanci na úspěch," doufal ještě v pátek dopoledne Paukner.

Podle informací Aktuálně.cz nabízené ceny zvedli i ostatní soutěžící. Nejvýš šel Šušák, ochotný údajně zaplatit kolem 350 milionů eur. Ani s touto cenou se ale Alpiq zřejmě nechce smířit.

"Alpiq má nereálné představy o hodnotě svých aktiv," říká manažer detailně obeznámený se situací skupiny. Důvody jsou podle něj dva: ocenění českých tepláren před jejich prodejem prováděl Alpiq loni, od té doby ale výrazně klesla cena elektřiny, což sráží i cenu elektrárenských zařízení.

Navíc Alpiq do prodejní ceny započítal investici do svého nového kotle v Kladně, který má zvýšit kapacitu zdroje o čtvrtinu a přišel Švýcary na zhruba 260 milionů eur. Dosud není hotový, spustit se má teprve v příštím roce. Pokud by Alpiq dostal za oba zdroje méně než 400 milionů eur, vyčtou akcionáři jeho šéfům neuváženou a nenávratnou investici.

Obě české teplárny Alpiqu, jež vyrábějí vedle tepla elektřinu a spalují hnědé uhlí, zásobují přes 35 tisíc zákazníků. Obě jsou však v posledních letech ztrátové. Alpiq se jejich prodejem pokoušel vyřešit celkové zadlužení své skupiny.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Brno už prodalo na imaginární zápas lístky za milion korun

Fotbalová Zbrojovka Brno už prodala na imaginární zápas se Slavií na pomoc v boji s novým koronavirem vstupenky v hodnotě milion korun. Momentálně druholigový klub si dal za cíl virtuálně vyprodat někdejší slavný stadion za Lužánkami, kam v říjnu 1996 přišlo na zápas s Pražany 44.120 diváků, což je dosud nejvyšší návštěva v české lize.

Výtěžek z prodeje virtuálních lístků získá brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích na boj s nemocí COVID-19. Do akce se zapojila i Slavia. Podle brněnského klubu fanoušci koupili zatím pět tisíc lístků, které se prodávají za 200 korun.

V Česku si fanoušci mohou kupovat virtuální lístky i na další dva zápasy. Olomouc si připomíná slavné utkání s Realem Madrid a Jablonec pak v neděli imaginárně "odehraje" podještědské derby s Libercem. Výtěžek poputuje rovněž do tamních nemocnic.

Další zprávy