Hromadné žaloby usnadní nová služba, míří i na UPC

Petr Kučera Petr Kučera
19. 6. 2013 14:55
Za projektem stojí Petr Němec, iniciátor sporu o vrácení bankovních poplatků

Praha - Hromadné žaloby proti firmám i podnikatelům mají být v Česku snadnější. Tuzemští spotřebitelé mohou nově využít web HromadnéŽaloby.cz. Díky společnému postupu se jim výrazně sníží náklady na právní zastoupení.

"V ideálním případě by měl být advokát placen z odměny, kterou vysoudí," říká jeden z provozovatelů webu Petr Němec. V horším případě si poškození lidé rozdělí náklady mezi sebe, podle Němce by mohlo jít řádově o tisícikoruny.

První hromadné žaloby mají mířit proti společnostem UPC Česká republika, Český inkasní kapitál a BezReklamky.

Na začátku byly poplatky a dotace

Projekt HromadnéŽaloby.cz ve středu představila společnost Český spotřebitel, která web provozuje. Jejím polovičním majitelem je mediátor a právník Petr Němec, známý díky svému úspěšnému sporu o vrácení sporného bankovního poplatku za vedení úvěrového účtu. Němcova původně soukromá aktivita poté vedla až k masové akci, při níž o vrácení poplatku žádá přes 300 tisíc lidí, zejména prostřednictvím iniciativy PoplatkyZpět.cz.

Druhým majitelem a jednatelem společnosti Český spotřebitel je Tomáš Pospíšil. Podle vlastních slov získal četné zkušenosti s nejrůznějšími podvodnými praktikami, když působil v jedné z největších auditorských společností Ernst & Young, kde se zaměřoval na kontroly projektů financovaných z evropských dotací a na výběrová řízení. Nyní se mimo jiné věnuje práci s českými start-upy.

V jednotě je síla i úspora

„Hlavní myšlenka je, že v jednotě je nejen síla, ale i úspora. Hromadný postup vytváří tlak na podvodníka, ale i výrazně snižuje náklady na právní zastoupení," vysvětluje Němec.

Na webu HromadnéŽaloby.cz se lidé mohou buď připojit k už existujícímu návrhu na žalobu, nebo založit nový. Takový podnět nejdříve provozovatelé webu prostudují a v případě, že bude mít „hlavu a patu", jej zveřejní.

„Až počet účastníků dosáhne určitého počtu, který záleží na druhu kauzy, zkontaktujeme vybraného advokáta, jehož na základě plné moci oslovíme s žádostí o předložení nezávazné nabídky právního zastoupení. Advokát pak spotřebitele osloví s nabídkou právních služeb, kterou mohou, ale také nemusí přijmout," upřesňuje Němec.

Mezi partnery projektu zatím patří Advokátní kancelář Šubrtová & partneři, advokát Ivo Suchomel, advokát Tomáš Kratochvíl a advokátka Eva Frnochová.

Zatím tři návrhy

První hromadné žaloby podle Němce zamíří na společnosti UPC Česká republika, Český inkasní kapitál a BezReklamky.

UPC si podle návrhu žaloby účtovala za nevrácený modem smluvní pokutu ve výši 5000 korun (dříve 4000 korun, nyní už jen 2000 korun). Nový modem má přitom hodnotu zhruba 1200 korun a po několika letech užívání maximálně 500 korun. Smluvní pokuta je podle navrhovatelů nepřiměřeně vysoká a příčí se dobrým mravům. UPC ji přitom po svých klientech vymáhá, a dokonce pohledávku prodává inkasní společnosti Český inkasní kapitál.

Provozovatelé služby HromadnéŽaloby.cz zdůrazňují, že soudy už několik žalob proti bývalým klientům UPC zamítly a označily pokutu za protiprávní. Podle loňského zjištění Aktuálně.cz však soudy nepostupují jednotně a někteří klienti naopak ve sporu neuspěli (podrobněji zde).

Společnost BezReklamky nabízí "snadný výdělek" za umístění reklamy na klientově autě, zdi či plotě. Ve skutečnosti ale klienti mají platit této společnosti, přičemž jim žádnou reklamu nesežene. Vysoký poplatek se týká jen umístění nabídky reklamní plochy na stránkách BezReklamky, které přitom mají jen velmi malou návštěvnost. Také v tomto případě se soudy podle Němce staví na stranu podvedených klientů.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady!

 

Právě se děje

Další zprávy