Praha - Přílišné spoléhání na tradice a nízkou cenu a malá chuť pronikat na rozvíjející se trhy. Podle společnosti HSBC jsou to největší nešvary českých vývozců.
V průzkumu, který pro banku provedla společnost Aspectio Research, navíc dvě třetiny respondentů odpověděly, že ve srovnání s loňským rokem letos export poklesl nebo stagnuje.
"Téměř čtvrtina exportních společností spatřuje svou hlavní konkurenční výhodu v tradici českého exportu a obdobný počet v nižší ceně, než jakou nabízí zahraniční konkurence. Do budoucna se ale musí zaměřit jiným směrem. Je zřejmé, že tradice českého exportu ztrácí svou konkurenční výhodu a nízká cena je dlouhodobě neudržitelná," uvedl Tomáš Nymburský z HSBC Bank plc - pobočka Praha.
Jen čtvrtina chce vyvážet mimo unii
Podle něj jsou čeští vývozci příliš závislí na odbytu v Evropské unii a málo se orientují na rozvíjející se trhy. O vývozu mimo Unii uvažuje pouze 23 procent dotázaných.
Banka považuje za strategické země pro české exportéry především Čínu, Indii, státy Latinské Ameriky, Vietnam nebo Kazachstán.
V řadě asijských zemích ale Češi nemohou konkurovat svou cenou a proto by se podle odborníků měli více zaměřit na inovace a nová technologická řešení.