Brno - Zatímco projekt dálnice R52 z Brna přes Mikulov do Vídně boduje v žebříčku "nejnesmyslnějších staveb v Evropské unii", v Česku se odpůrcům této silnice nedaří vítězit v soudních sporech.
Nejvyšší správní soud totiž s definitivní platností zamítl stížnost občanského sdružení Nebojsa z jihomoravských Bavor a jednoho z vlastníků pozemků v připravované trase dálnice.
Žalobou chtěli odpůrci R52 přes Mikulov dosáhnout změny stanoviska Ministerstva životního prostředí.
V roce 2005 totiž ministerstvo vydalo souhlas s variantou dálnice do Mikulova v rámci posouzení vlivu na životní prostředí (EIA).
Souvislosti: Dálnice Brno - Mikulov: Třetí největší nesmysl v Evropě |
Vliv přesahuje hranice
Podle žaloby nezákonně. Neposouzením variant spojení Brno - Vídeň (tedy trasy přes Břeclav) došlo podle žalobců k porušení evropských směrnic o ochraně zvláště chráněných druhů živočichů a jejich stanovišť.
Podle žaloby byla porušena ustanovení českého i evropského práva a takzvaná Espoo konvence o posuzování záměrů, jejichž vlivy přesahují státní hranice.
Městský soud v Praze žalobu odmítl s odůvodněním, že stanovisko EIA není podle českého práva závazným rozhodnutím.
A verdikt soudu v Praze nyní potvrdil také Nejvyšší správní soud, stížnost odpůrců dálnice zamítl. "Stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí o posuzování vlivů na životní prostředí, není samostatně přezkoumatelné ve správním soudnictví," rozhodl soud.
"Nebyl porušen zákon ani mezinárodní závazek České republiky," dodal senát Nejvyššího správního soudu pod vedením Milady Tomkové.
Časté soudy
Silnice R52 patří mezi nejkontroverznější dopravní stavby v Česku.
Včera se dostala v žebříčku ekologických organizací vyhodnocující nesmyslnost jednotlivých velkých projektů na třetí místo v celé unii.
Čtěte více: Dálnice D8 má problém. Při povolení byl porušen zákon |
Žaloby provázející stavbu silnic a dálnic jsou v Česku poměrně časté. A silnice R52 se dostala až k Ústavnímu soudu, který případ posuzuje.
Soudy přitom poměrně často zjistí, že úřady při rozhodování o povolení pro jednotlivé silnice chybují. Posledním příkladem je verdikt Nejvyššího správního soud ohledně trasy dálnice D8 přes České středohoří.