EK: Český tendr na mýtné je v pořádku

Tomáš Fránek a ČTK
12. 10. 2006 13:10
Brusel, Brno - Ve sporu, kdo zajistí výběr elektronického mýtného, se objevila nová skutečnost. Podle Evropské komise je tendr v pořádku.

Infobox
Autor fotografie: Kapsch

Infobox

V SOUVISLOSTECH:

Komise problém šetřila a dospěla došla k názoru, že výběrové řízení neporušilo unijní pravidla pro veřejné zakázky.

Výrok EK ale nijak neovlivní soud, který ohledně mýtného u nás probíhá. Naopak. Komise bude sledovat, zda soud nezjistí, že úřady při výběrovém řízení nedávaly záměrně přednost jednomu zájemci a zda nediskriminovaly ostatní. To by skutečně pravidlům EU pro veřejné zakázky odporovalo.

Podle komise má národní soud nejlepší možnosti, jak získat příslušné důkazy a provést důkladnou analýzu.

Zavedení mýtného se u nás může podle pesimistických odhadů zpozdit i o několik let. Brněnský krajský soud totiž vydal v pondělí předběžné opatření. Přikázal firmě Kapsch, aby okamžitě přestala s výstavbou mýtného systému. A ministr dopravy práce zastavil.

Soud podle Hospodářských novin, které na opatření upozornily jako první, uložil ministerstvu dopravy, aby se zdrželo poskytování služeb souvisejících s mýtným.

"Kapsch TrafficCom a ministerstvo dopravy jsou povinny zdržet se plnění smlouvy o dodávce systému výkonového zpoplatnění pozemních komunikací," uvedl v usnesení předseda senátu krajského soudu Jaroslav Tesák, jež citují Hospodářské noviny.

Proti předběžnému opatření se rakouská firma ani ministerstvo dopravy nemohou odvolat.

Řebíček práce zastavil

Ministr dopravy Aleš Řebíček nařídil, aby firma Kapsch výstavbu mýtného systému zastavila. Pokud by se mýtné nepodařilo zavést od začátku příštího roku, chce ministerstvo pro nákladní kamionovou dopravu zachovat systém dálničních známek. Měly by přitom platit stejné sazby jako v letošním roce.

Mýtné zatím nesmí firma budovat do 17. října, kdy soud opět zasedne a vynese zřejmě definitivní verdikt o tom, zda byl v pořádku postup Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který smlouvu ministerstva dopravy a společnosti Kapsch schválil.

Kapsch podle generálního ředitele Karla Feixe rozhodnutí soudu respektuje a výstavbu pozastavil. "Pokud ještě někde na staveništích mýtných bran probíhají práce, pak jsou nutné pro jejich zabezpečení a zajištění bezpečnosti provozu, pro odstranění uzávěr a podobně," uvedl.

Brněnský soud zakázal systém stavět již letos v březnu, když vydal na smlouvy o mýtném takzvaný odkladný účinek. Ministerstvo dopravy ani Kapsch ale jeho rozhodnutí nerespektovaly a mýtné se stavělo dál. Společnost Autostrade, která se snaží zpochybnit výsledek výběrového řízení, proto vyzvala soud, aby vydal předběžné opatření. A soud v pondělí firmě vyhověl.

Podle zástupců Autostrade stát i firma Kapsch obešly rozhodnutí soudu z března. "Dotčené strany rozhodnutí ignorovaly a vědomě tak riskovaly, že vynaložené prostředky i práce přijdou vniveč," prohlásil Piero Bergamini, ředitel Autostrade Group.

Další zdržení na obzoru

Ale teprve verdikt soudu 17. října přitom bude rozhodující pro to, jak to bude dál v zemi s přípravami na výběr mýtného. Pokud soud postup antimonopolního úřadu potvrdí, práce na přípravě výběru mýta budou pokračovat.

Když ale zjistí v postupu antimonopolního úřadu nějaké pochybení, bude muset úřad celý případ projednat znovu. Podle soudce Tesáka tak sice skončí předběžné opatření zastavující stavbu, ale i tak by měl stát i firma Kapsch podle něj počkat na ńové rozhodnutí antimonopolního úřadu a nedělat nevratné kroky.

To pak ale stavbu a zahájení provozu mýtného může odložit i o řadu měsíců. 

Antimonopolní úřad na jaře neuznal námitky vyloučených firem Autostrade a Mytie. Úřad došel k závěru, že jak Autostrade, tak Mytia byly z tendru vyloučeny oprávněně.

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Pecina dnes uvedl, že pokud firma Autostrade nenavrhne soudu zrušení podepsané smlouvy, mýtné v Česku dostaví společnost Kapsch. "Nezabrání jí v tom ani pondělní předběžné opatření brněnského krajského soud," dodal Pecina.

Podle něj v případě, že úřad bude muset výběrové řízení na mýtné znovu prověřit, může sice ministerstvu uložit pokutu, ale soutěž samotnou už zrušit nemůže.

To ale zástupci společnosti Autostrade označili za nesmysl, podle nich by v případě zjištění nesrovnalostí měly být zrušeny i výsledky výběrového řízení.

Kapsch zatím předběžné opatření zkoumá. "Naši právníci v této chvíli obsah opatření studují. V každém případě však považujeme postup krajského soudu za neobvyklý," uvedl zástupce firmy Evžen Staněk.

K 1. říjnu bylo na českých dálnicích dokončeno 53 bran. Celkem jich mělo být do konce listopadu vystavěno 171 na 950 kilometrech dálnic a rychlostních silnic.

 

Právě se děje

Další zprávy