Brno - Nejsou sice odkázaní na podporu ze státní pokladny, ale stejně dostávají jen část svého platu. Přesto, že se automobilky pomalu vzpamatovávají z útlumu a plní objednávky přivolané šrotovným.
Přesto, že šrotovné vyplácené v okolních zemích automobilkám pomáhá, jsou v Česku tisíce lidí, kterým zaměstnavatel omezil pracovní dobu. A místo toho jsou třeba v pátek doma se 60 procenty platu.
Kolik jich přesně je, však nejspíš nikdo nespočítá. Úřady práce totiž mají přehled jen o některých zaměstnancích pracujících v tomto režimu.
"Podle příslušného paragrafu stačí, když se zaměstnavatel na zavedení tohoto režimu domluví s odbory. Teprve pokud odbory nemá, musí jednat s příslušným úřadem práce," vysvětlil Aktuálně.cz předseda největšího tuzemského odborového svazu KOVO Josef Středula.
Odhaduje, že přímou zkušenost s takzvanou částečnou nezaměstnaností má mezi 100 a 200 tisíci lidí. Právě české strojírenství je totiž hospodářskou krizí zasaženo nejvíce.
"Podle našich statistik využilo možnosti zkrátit pracovní dobu a vyplácet zaměstnancům jen část mzdy, celkem 212 podniků. To je pouze v našem odvětví. Jde o velké podniky, které se tak snaží udržet zaměstnanost," vysvětlil Středula.
Další odvětví počítají na stovky
Strojírenství však není jediným oborem, který recese postihla. Zkrácený pracovní týden zavádějí i některé společnosti vyrábějící stavební hmoty.
"Odhaduji, že jde asi o 20 procent firem, které mají problémy s odbytem. Z kmenových zaměstnanců se tak částečná nezaměstatnost týká určitě stovek lidí, nejsou jich tisíce," podotkl šéf odborového svazu Stavba Stanislav Antoniv.
Mnohem lepší než ve strojírenství je situace v chemických oborech. "Náš odborový svaz sdružuje i farmacii, energetiku a teplárenství. Energetika zatím žádné dopady krize nepocítila, teplárenství naopak letošní zima přála a také farmacie je bez větších potíží," zhodnotil předseda odborového svazu Chemie Zdeněk Černý.
V chemickém odvětví je však řada firem, které jsou dodavateli buďto přímo pro automobilový průmysl, nebo pro jeho dodavatele.
"Například výroba plastů jde více než z poloviny právě do automobilek. Většina zaměstnavatelů nejprve propustila agenturní pracovníky, kmenové lidi se snaží držet. Za náš obor tedy lze odhadnout, že lidí v režimu částečné nezaměstnanosti budou maximálně stovky, ale spíš desítky," konstatoval Černý.
Jak dlouho bude pomáhat šrotovné?
Všechny obory a podniky navázané na automobilovou výrobu nyní čekají, jak dlouho se udrží vzpruha v podobě především německého šrotovného. A doufají, že nepůjde pouze o vliv dočasný.
"Obáváme se, aby nepřišel ještě drastičtější propad. Kritická bude druhá půle roku. Už nyní však máme znamení, že některé továrny vyhlásí v létě podnikovou dovolenou, ač to jindy nedělaly," dodal Středula.