Desítky firem na stavbě Hyundai nedostaly zaplaceno

Petra Sasínová
10. 10. 2008 7:05
Korejci dluží peníze podnikatelům z Česka i Slovenska
Stavba továrny Hyundai v Nošovicích, září 2007. Desítky drobných a středních firem, které tady tehdy pracovaly, dodnes nedostaly zaplaceno
Stavba továrny Hyundai v Nošovicích, září 2007. Desítky drobných a středních firem, které tady tehdy pracovaly, dodnes nedostaly zaplaceno | Foto: Ondřej Besperát

Ostrava - Bude to lukrativní zakázka také pro desítky malých a středních firem v regionu, slibovali premiér Jiří Paroubek z ČSSD i hejtman Evžen Tošenovský z ODS, když před třemi lety prosazovali stavbu korejské automobilky Hyundai v Nošovicích.

Hyundai má příští měsíc zahájit zkušební výrobu, ovšem desítky firem, které na stavbě pracovaly, ještě nedostaly zaplaceno. A společnost Hyundai tvrdí, že se jí to netýká.

Firmám totiž dluží korejská firma Wi Tech Slovakia, se kterou nemá automobilka smluvní vztah. Je až na konci řetězce korejských dodavatelů a právě ona najímala malé a střední firmy například na montování hal. Letos na jaře šéfové firmy Slovensko opustili a nechali za sebou nezaplacené účty.

Ostravskému podnikateli Oto Hiklovi dluží Wi Tech Slovakia nejméně půl milionu korun. Hikel zprostředkovával práci živnostníkům z Ostravy, kteří montovali závěsné rošty.

„Byl jsem rád, že je práce, ale nakonec mne to položilo. Chlapy jsem zaplatil ze svého a s podnikáním jsem skončil," říká. Několik měsíců marně doufal, že nakonec dostane zaplaceno. „Byl jsem snad stokrát v sídle firmy v Žilině. Nejprve slibovali, nakonec sprostě utekli," tvrdí Ota Hikel, který teď žádá o pomoc i vedení Hyundai v Česku.

Kolik jich je? Nikdo přesně neví

Situace je nepřehledná a přesný počet podvedených firem i celkovu výši dluhu není možné zjistit. Mnohé však nasvědčuje tomu, že firem, kterým Korejci nezaplatili, budou desítky. Redakce Aktuálně.cz našla během jednoho dne čtyři.

"Kontaktoval jsem asi čtyřiadvacet firem, které pro Wi Tech pracovaly. Ne všichni teď chtějí mluvit, protože někteří mají asi další práci pro Hyundai nebo jiné Korejce. Jsou to někdy i větší firmy, které se hned tak nepoloží. Já už ale nemám co ztratit," uvedl Ota Hikel.

Štefan Valíček, šéf slovenské firmy Kovo, která se podílela na montování svařovny, uvedl, že mu stejná korejská firma dluží více než dva miliony slovenských korun.

„Nezaplatili a utekli.  Nikdo se námi nekomunikuje. Je to nehorázné," tvrdí Valíček. Ten navíc korejské firmy obvinil, že k montáži hal dodávaly nekvalitní materiál a stavby tedy podle něj nejsou bezpečné.

I šéf firmy Kontejnery Ostrava Přemysl Slíva na spolupráci s korejskou firmou Wi Tech Slovakia  doplatil. „Taky mám od nich nezaplacené faktury, dluží nám několik desítek tisíc,"  potvrdil.

Podnikatel uvedl, že půjčoval vysokozdvižné vozíky i dalším firmám, které na stavbě továrny v  Nošovicích pracovaly. „Když jsem zjišťoval, proč mi nezaplatili, dozvěděl jsem se, že jim dluží právě firma Wi Tech Slovakia," ríká.

Hyundai poslal e-mail

Neuhrazené faktury za montážní a izolační práce v automobilce v Nošovicích má i slovenská firma Tlaksystém-Kompakt. „Ano, bohužel, dluží mi taky," potvrdil jednatel firmy Bronislav Sedmák.

Ačkoli poškození podnikatelé shodně uvádějí, že žádají o pomoc přímo firmu Hyundai, mluvčí české pobočky Petr Vaněk sdělil, že společnost nemá přehled o počtu firem, kterým Wi Tech Slovakia dluží.

„Neuspokojené firmy se zřejmě obracejí na toho, kdo jim dluží, ne na naši společnost," řekl. Nevyloučil ale, že takové firmy jsou a že informace o neserióznosti firmy Wi Tech Slovakia Hyundai poškozují.

„Pouze jako výraz dobré vůle jsme kontaktovali firmu Wi Tech Korea e-mailem, ve kterém jsme upozornili na poškozování dobrého jména nejen společnosti Hyundai, ale všech korejských firem působících v Česku. Důrazně jsme ji vyzvali k uhrazení dluhu," řekl Vaněk.

Odpověď zatím podle něj nepřišla. Vaněk zdůraznil, že dodavatelem konstrukce, na které například slovenská firma Štefana Valíčka pracovala, byla společnost Rotem, se kterou Hyundai uzavřela smlouvu a té také zakázku plně proplatila.

„Dalšími dodavateli v řadě byly společnosti Dong-hee Rofa, Wi Tech Korea a Wi Tech Slovakia a pak až slovenská firma Kovo," uvedl Vaněk.

„Je nám líto, ale nezodpovídáme za proplácení faktur mezi jednotlivými subdodavateli. Neexistuje žádný právní ani jiný důvod, abychom cokoliv platili znovu," řekl.

Okradeným firmám takové vysvětlení nestačí.

Jsou tady na návštěvě. Tak proč kradou?

„Hyundai je v Česku na návštěvě! Stát obětoval pro továrnu kus krásné půdy na pěkném místě, společnost dostává od státu stamilionové pobídky a různé úlevy. A výsledkem je, že nás okrádají. Je to klasický tunel. V řetězci firem se něco sekne a nikoho to nezajímá!" reaguje Hikel.

„Hyundai má minimálně morální povinnost se našimi problémy zabývat. Tvrdit, že se jí to netýká, je alibismus. Jednotlivé korejské firmy jsou jistě propojené, ale nikdo do toho nevidí," dodává slovenský podnikatel Štefan Valíček.

Hyundai jakékoliv propojení s posledním ze série korejských dodavatelů odmítá. „Co si kdo spojuje s Hyundai, je čirá spekulace. Žádné majetkové, personální ani jiné propojení mezi Hyundai a Wi Tech neexistuje," tvrdí Petr Vaněk.

Šéfka moravskoslezské hospodářské komory Magda Habrmanová uvedla, že žádná stížnost na Hyundai ani jiné korejské firmy nepřišla. „Můžeme členům komory poskytnou právní pomoc, ale jinak nemáme žádnou pravomoc zasahovat," řekla Magda Habrmanová.

„Obecně lze říct, že vztahy mezi firmami čisté nejsou. A zvláště velké korporace fungují v řetězci dodavatelů a subdodavatelů, což je i případ společnosti Hyundai, která to ale také při vstupu do České republiky na rovinu řekla," uvedla.

Nevládní organizace Ekologický právní servis se angažuje v tom, aby se posílila právní odpovědnost nadnárodních společností  k dodavatelům.

Ať mají velcí odpovědnost k malým

„Česko je členem evropské koalice, která chce docílit toho, aby odpovědnost velkých společností k dodavatelům byla vymahatelná, zatím je jen dobrovolná," vysvětlil Jiří Nezhyba ze Servisu. Dodal, že v některých zemích jde i o odpovědnost za porušování lidských práv.

„Také v případě Hyundai nelze souhlasit s tím, že nemá žádnou odpovědnost za subdodavatele. To na její popud se továrna v Nošovicích staví. Firmy, i když s nimi společnost nemá přímý smluvní vztah, tam pracovaly v rámci zakázky pro ni," řekl.

Výstavba automobilky Hyundai patří v posledních letech k největším investicím v Česku. Osobně o ní v Soulu vyjednával tehdější premiér Paroubek a prosazoval ji rovněž hejtman Tošenovský.

Stát i kraj podporuje investici miliardovými pobídkami. Sériová výroba automobilů má začít příští rok, v první fázi má jít o dvě stě tisíc aut ročně.

 

Právě se děje

Další zprávy