Daňové úniky u pohonných hmot: Kdy přijde kauce a jaká?

Radek Pecák Radek Pecák
19. 12. 2012 14:05
Malí podnikatelé v oboru chtějí, aby kauce byla poloviční, jinak na ni doplatí i poctiví
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Ke ztížení možnosti daňových úniků ze strany distributorů pohonných hmot nedojde hned prvního ledna příštího roku, ale až v průběhu dalších měsíců.

Přitom na tiskové konferenci 5. listopadu zaznělo, že změna zákona o pohonných hmotách na návrh poslanců ODS a TOP 09 by měla začít platit už prvního ledna, nejpozději od začátku druhého čtvrtletí. Ministři Miroslav Kalousek a Martin Kuba tehdy společně informovali o přípravě řady opatření na zajištění miliard korun ročně do státní pokladny, které dosud utíkají.

To, že se původně hovořilo o lednovém termínu, nyní ministerstvo financí odmítá. "V listopadu jsme nikde neuváděli, že předložíme novelu zákona o pohonných hmotách v řádu dnů. Nic takového ani nelze stihnout, pokud má být zákon funkční a mají být vyřešeny všechny provázanosti s další legislativou," říká mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Ani později ovšem nebude prosazení zákona ve sněmovně zřejmě zcela hladkou záležitostí. Společenství čerpacích stanic, sdružující menší firmy v oboru, totiž poměrně razantně vystupuje proti zamýšlené dvacetimilionové kauci pro každý subjekt, který v Česku distribuuje na čerpací stanice pohonné hmoty. A o své pravdě chce přesvědčovat i poslance.

Kauce? Jen poloviční, chtějí firmy

"Domníváme se, že lepší by bylo řešení, kdyby jinou výši kauci platila firma, která dováží pohonné hmoty do republiky, protože právě při dovozech totiž stát nejčastěji přichází o DPH, a jinou firma, která rozváží benzin a naftu uvnitř ČR na čerpací stanice. Přesto jsme ochotni ustoupit a připustit kauci pro každého. Ne ovšem ve výši dvaceti milionů, jak požaduje ministerstvo financí, ale jen deseti," uvedl ve středu Ivan Indráček, předseda představenstva Společenství čerpacích stanic. Jeho členy jsou i distributoři.

Kvůli zavedení kauce budou podle Indráčka odstraněny z trhu i firmy, které podnikají poctivě, protože si tak vysokou kauci nebudou moci dovolit složit. Zatímco desetimilionová kauce je pro většinu distributorů ještě snesitelná, kauce v dvojnásobné výši je podle něho pro mnohé již likvidační.

Na druhou stranu i takováto kauce nijak neublíží těm, kteří podnikají nepoctivě a kvůli neodvádění DPH mohou čerpací stanice obesílat s nabídkou dodávky paliv, kde je cena za litr o dvě i tři koruny nižší, než mohou nabízet distributoři, kteří nakupují v rafineriích v Česku i v okolních zemích, a kteří řádně platí daně. "Ti už totiž mají na kauci dávno vyděláno," komentuje Indráček.

Bude cesta, jak to obejít

Indráček současně zpochybňuje i účinnosti dalších opatření, k nimž se ministerstvo financí chystá, včetně koncesí pro distributory. "Bude cesta, jak to obejít," říká.

Mluvčí ministerstva Ondřej Jakob je však přesvědčen, že stát jde správnou cestou, a dodává, že oproti původním plánům naopak dojde ke zrychlení legislativního procesu.

"Aktuálním záměrem je spojit první i další etapy opatření v jeden celek, čímž získáme úsporu času v řádu měsíců. Další etapy zahrnují především novelizaci živnostenského zákona, zavedení vázané živnosti a úpravu záznamní povinnosti," říká.

Velcí jsou pro

Kroky státu o zavedení citelné kauce a další opatření naopak podporují velké firmy působící v oboru, podle kterých je nutné tento obor co nejvíce vyčistit od nekale podnikajících subjektů. Argumentují i naprosto nepřehlednou situací na trhu.

V Česku je nyní zhruba 1600 registrovaných distributorů pohonných hmot a každý měsíc jich dalších padesát přibývá. Přitom například v Maďarsku i na Slovensku je distributorů vždy jen několik desítek.

"Určitě není standardní, aby v České republice připadal jeden velkoobchodník na 5 čerpacích stanic, zatímco v Maďarsku je to jeden obchodník na 95 stanic," říká mluvčí Shell ČR Petr Šindler.

Podle informací od lidí, kteří situaci ohledně obchodu s pohonnými hmotami detailně sledují, v současné době do České republiky míří ze zahraničí, především z Německa, ale i z Rakouska či Slovinska, stovky cisteren s benzinem či naftou a z nich nejméně půlka se prodá, aniž by stát inkasoval DPH.

Podívejte se, jak dopravuje palivo na čerpací stanice velký řetězec Shell: 

 

 

Právě se děje

Další zprávy