Dálnice do Rakouska ohrožena, zničila by krajinu

Tomáš Fránek
15. 11. 2007 18:28
Stanovisko správě chráněné oblasti Pálava je závazné

Mikulov - Správa chráněné oblasti Pálava odmítla udělit souhlas s umístěním trasy dálnice R52 z Brna na rakouské hranice v Mikulově.

Jde o další vážný problém, jemuž dálnice, která má jako první autostráda spojit Česko a Rakousko, čelí. Stanovisko správy je totiž závazné a není proti němu možné odvolání.

Nerespektuje plány

Správa na žádost Ředitelství silnic a dálnic posuzovala trasu dálnice od obce Perná až ke státní hranici v Mikulově.

A zjistila v plánech na stavbu čtyřproudé silnice závažné nedostatky. Předložená trasa dálnice od Mikulova ke státní hranici je například zcela rozdílná od toho, co je schváleno v územním plánu Mikulova.

"Především v prostoru za celnicí, kde je projektováno napojení prostřednictvím dvou mimoúrovňových křižovatek, není plocha územním plánem určena k zástavbě,"  uvedla správa ve svém závazném stanovisku, které má deník Aktuálně.cz k dispozici.

Silnice se tak má stavět na kvalitní orné půdě. 

Podobně je to i s plánovanou novou silnicí pro free shop společnosti Unimex, která má vést přes chráněné území.

"Jde o výrazné narušení současného stavu krajiny a porušení základního poslání chráněné krajinné oblasti Pálava," uvedli ochranáři.

Dokumentace předložená investorem navíc nebyla dostatečná k tomu, aby bylo možné posoudit vliv silnice na unikátní krajinný ráz

Zničení vzácné oblasti

Projekty dálnice tak podle ochranářů porušují podmínky Ministerstva životního prostředí, které se stavbou R52 přes Mikulov souhlasilo.

Ochránci navíc upozornili, že i trasa před Mikulovem je problematická. V blízkosti plánované silnice se totiž nachází kriticky a silně ohrožené druhy slanomilných rostlin. "Podle doložené technické zprávy bude tato lokalita stavbou dotčena nebo spíše zničena," uvedli ochranáři.

A výjimka, která by umožňovala stavbu R52 v blízkosti vzácného území vést, udělena nebyla. 

"Stavba nebude moci vést tímto územím. Nic na tom nezmění fakt, že region ji ke svému dalšímu rozvoji potřebuje," uvedl náměstek jihomoravského hejtmana Milan Venclík.

O trasu silnice R52 se bojuje dlouhodobě, původně se měla silnice začít stavět už v roce 1996.

Odpůrci trasy silnice z Brna do Mikulova z nevládních organizací a starostů obcí prosazují trasu před Břeclav a využití stávající dálnice D2.

Srovnání obou tras už začalo posuzovat také ministerstvo dopravy.

Spor o tuto silnici je už také na Ústavním soudu, řešil je veřejný ochránce práv a dostal se také k úředníkům Evropské komise.
Rychlostní silnice R52 v úseku Pohořelice - Mikulov se měla začít stavět v letech 2010-14. Stavební náklady jsou odhadnuty na 10 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy