ČSA: Chceme po státu dvě miliardy

ČTK
21. 9. 2006 15:05
Praha - V ČSA se otáčí role. Místo aby stát jako největší akcionář získával dividenty, chtějí po něm aerolinie dvě miliardy korun.
Letiště Ruzyně v současnosti
Letiště Ruzyně v současnosti | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Ztrátové České aerolinie požadují po ministerstvu financí jako hlavním akcionáři finanční pomoc asi dvě miliardy korun.
Finanční injekce by měla přijít v podobě navýšení kapitálového jmění.

Sdělil to prezident ČSA Radomír Lašák na dnešním setkání s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. Ministerstvo dopravy nyní zpracovává právní rozbor, který má ukázat možnost navýšení kapitálu bez souhlasu EU.

Nejde o bankrot

Lašák odmítl, že by firmě hrozil bankrot. O bankrotu by se podle něho dalo mluvit pouze v případě, pokud by ČSA pokračovaly současným stylem hospodaření po další dva roky.

Podle ministra dopravy leží finanční stránka případné pomoci na ministerstvu financí. Podle náměstka Eduarda Janoty MF čeká na podklady, které zpacovává ČSA. Souhlasí pouze s tím, že se situace musí vyřešit do konce roku. Lašák ani Řebíček neuvedli, zda existuje i varianta záchrany aerolinií v případě, že se ukáže, že navýšení kapitálu ze strany státu není právně možné.

Foto: Aktuálně.cz

Ministerstvo dopravy po případné pomoci bude muset dohlédnout na řádnou restrukturalizaci firmy a zajistit návrat k ziskovosti. "Musíme zajistit, aby dvě miliardy nesloužily pouze jako záplata díry v rozpočtu," uvedl Řebíček.

V ČSA má majetkový podíl rovněž Česká pojišťovna, a to 4,33 procenta.

Své chce i PPF

"Pokud se budeme účastnit navýšení kapitálu, chceme se podílet i na řízení aerolinií," sdělil dnešním Hospodářským novinám mluvčí pojišťovny Václav Bálek. Česká pojišťovna patří do finanční skupiny PPF. Město Praha, které v ČSA vlastní tři procenta akcií, podle tisku možnost navýšení kapitálu odmítá.

České aerolinie kvůli ztrátě neuvažují v nejbližších letech o nákupu nových letadel pro svou dálkovou flotilu.

"Současné hospodářské výsledky neopravňují k jakémukoli nákupu letadla," řekl k tomu Lašák. Podle něho je budování dálkové flotily strategickým rozhodnutím, takže si ČSA v současné době nechávají vypracovat analýzu ziskovosti, a pokud budou v dobrém ekonomickém stavu, je možné o nákupu velkokapacitních letadel uvažovat mezi roky 2010 a 2012.

České aerolinie vykázaly za první pololetí ztrátu téměř 800 milionů korun, kumulovaná ztráta z předchozích období je asi 1,1 miliardy.

 

Právě se děje

Další zprávy