Praha - Česká obchodní inspekce znovu vypsala veřejnou zakázku na rozbory pohonných hmot odebíraných u čerpacích stanic. Zájemci se mohou hlásit do 26. července. Vítězná firma uzavře s ČOI smlouvu na čtyři roky. Předpokládaná cena zakázky je 68,6 milionů korun bez DPH.
Předchozí tendr, vypsaný v lednu, ČOI zrušila. "Přihlásil se totiž jediný uchazeč," říká ústřední ředitelka ČOI Jana Příhodová. Navíc šlo o firmu, která sice rozbory pro ČOI prováděla dosud, zároveň však podobné služby nabízí čerpacím stanicím na komerční bázi. "Nejsem příznivcem toho, když někdo pracuje pro jednu i druhou stranu," vysvětluje důvody zrušení předchozího tendru.
Cílem druhého pokusu tedy je účast více zájemců, nejlépe i z jiných zemí Evropy. Příhodová věří, že se přihlásí i některé z dalších pěti firem, které si minule vyzvedly zadávací dokumentaci, ale přihlášku pak nepodaly.
Veřejnou soutěž musela letos ČOI vypsat proto, že dosavadní smlouva se soukromou společností Ústav paliv a maziv, uzavřená v roce 2001 a poté prodlužovaná jen formou dodatků, není v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.
Rozhovory s ředitelkou ČOI
"Dosavadní rozbory probíhají na základě veřejné obchodní soutěže, která proběhla ještě před mým nástupem do funkce. Smlouva byla uzavřena na dobu neurčitou," vysvětluje Jana Příhodová. "Uvědomujeme si povinnost uzavírat smlouvy na dobu určitou, a proto v tomto ohledu připravujeme kroky k nápravě," slíbila už vloni v září poté, co na případ upozornil online deník Aktuálně.cz.
Kontrol bude víc než teď
Ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje novou vyhlášku, podle níž bude muset Česká obchodní inspekce nejpozději od roku 2011 odebírat více vzorků pohonných hmot při kontrolách čerpacích stanic. Častější kontroly pohonných hmot musí Česko zavést do konce roku 2010, aby splnilo příslušné směrnice Evropské unie.
Podle dosavadních předpisů musí Česká obchodní inspekce provést ročně alespoň 1800 odběrů pohonných hmot (zejména benzinu a nafty). Nová vyhláška, jejíž návrh má online deník Aktuálně.cz k dispozici, zvýší toto minimum na 2300 odběrů. Připočteme-li k benzinu, naftě a biopalivům také vzorky kapalných ropných plynů, stlačeného zemního plynu a ethanolu E85, činí nové minimum dokonce 2650 odběrů.
Před dvacet milionů korun ročně
"V současnosti platíme za rozbory pohonných hmot zhruba 21 milionů korun ročně," upřesňuje Příhodová. Externí firma provádí pouze rozbory, zatímco odběry u čerpacích stanic zajišťují přímo inspektoři ČOI (a zapečetěné je pak převážejí do laboratoře).
Podle zdroje, který si nepřál být jmenován, byla původně roční smlouva s Ústavem paliv a maziv prodlužována jen formou dodatků, přičemž prý postupně došlo k výraznému zvýšení původní ceny za rozbory pohonných hmot.
Prodlužování formou každoročních dodatků potvrzuje i Příhodová. Cenu podle ní nelze jednoduše porovnat, protože závisela na požadovaném zaměření kontrol v daném roce a jejich množství. "Pokud odebereme větší množství vzorků, může nám Ústav paliv a maziv poskytnout slevu," vysvětluje.
Šlo by to levněji? Ukáže až soutěž
Nejmenovaný zdroj z konkurenční petrochemické laboratoře tvrdí, že se ještě za starého vedení ČOI (tedy před dubnem 2007) pokusil nabídnout levnější variantu, ale kvůli absenci veřejné soutěže neuspěl.
Současná ředitelka ČOI Jana Příhodová říká, že existence více možných nabídek je právě jedním z důvodů, proč teď inspekce vypisuje novou soutěž.
Deník Aktuálně.cz už vloni oslovil dvě náhodně vybrané petrochemické laboratoře. "Dokázali bychom rozbory dělat rychleji, i když třeba jen na úrovni krajů," říká vedoucí jedné z nich. Do případné uzávěrky nové soutěže však nechce být jmenován. Naznačuje nicméně, že právě nutnost převážet vzorky do Prahy nahrává i podvodníkům s pohonnými hmotami, kteří mezitím (do výsledku či zveřejnění kontroly) stačí zásobní nádrže vyměnit.
Příhodová však namítá, že urychlení rozborů pravděpodobně nebude možné. Jednak kvůli stanoveným parametrům rozboru, tak kvůli následným právním náležitostem (sepsání protokolu, povinnost informovat o výsledku kontroly provozovatele čerpací stanice a podobně).
Čtěte také: ČOI: Desetina pohonných hmot v Česku nesplňuje normy Šéfka ČOI: Plán kontrol dáme na web, výsledky ne Rekordní pokuta od ČOI: Sedm milionů pro benzinku |
Podle ředitelky ČOI navíc nelze zakázku v současné době dělit, tedy aby například rozbory zajišťovalo více firem v různých regionech. "Podmínky rozboru musí být garantované a jednotné, zkušebna musí být certifikovaná," dodává.
Také druhá oslovená laboratoř prý dokáže nabídnout levnější rozbory. "Cena závisí na mnoha faktorech, nicméně myslím, že bychom to určitě zvládli levněji než současný partner ČOI," potvrdil už vloni Vlastimil Urbánek, vedoucí oddělení geochemie společnosti MND.