Brno - Příprava výstavby dálnice R52 spojující Brno a Vídeň, jedné z nejkontroverznějších silnic v Česku, se i nadále komplikuje.
Přípravy na výstavbu dálnice, o jejíž trase má definitivně rozhodnout česká vláda, totiž provází nesrovnalosti v termínech v oficiálních dokumentech. Pochybnosti o zadání studií porovnávající trasy přes Mikulov a Břeclav a také nové stanovisko rakouské strany.
Rakouský ministr dopravy Werner Faymann totiž na setkání s obyvateli Mistelbachu, který je centrem oblasti u hranic, kudy má dálnice vést, uvedl, že variantě spojení s Českem přes Břeclav a mimo Mikulov se vážně uvažuje.
Rychle na dálnici
"Je to zejména proto, že se dá rychle napojit na dálnici spojující Prahu a Bratislavu," uvedl Faymann na setkání v pohraničním městě Mistelbach s tím, že stále neexistuje dohoda na trase dálnice s Českem.
Zatímco trasu přes Mikulov podporuje ministerstvo dopravy i Jihomoravský kraj, pro vedení vídeňské dálnice přes Břeclav jsou především občanská sdružení a starostové obcí na Pálavě.
Porovnání obou tras požaduje veřejný ochránce práv Otakar Motejl, Ministerstvo životního prostředí i Evropská komise.
Vláda Mirka Topolánka v dubnu zatím odmítla potvrdit návrh ministerstva dopravy, aby dálnice vedla přes Mikulov a rozhodla, že do konce května má dostat nové porovnání obou variant.
Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač deníku Aktuálně.cz řekl, že ministři porovnání variant dostanou a ministerstvo termín dodrží. Podrobnosti ale odmítl uvést.
Dokumenty, která deník Aktuálně,cz, ale Hodačovo tvrzení nepodporují. Ředitelství silnic a dálnic totiž ještě koncem března, tedy ještě před tím, než ministerstvo do vlády předložilo návrh na potvrzení mikulovské trasy, sepsalo dvě smlouvy o zpracování studií porovnávající obě varianty.
Za tři miliony korun tak společnosti Babtie a DHV mají předložit porovnání obou variant jak z ekonomického, tak dopravního a ekologického hlediska. "Termín plnění se stanovuje na 31. červenec 2008," je uvedeno ve smlouvách o vypracování studií, které má deník Aktuálně.cz.
Jak je to se studiemi?
Studie tedy mají být hotovy o dva měsíce později, než je napsáno v usnesení vlády.
Podle informací deníku Aktuálně.cz ale na posouzení variant pracuje také další skupina pracovníků ministerstva dopravy. Právě jejich porovnání variant mají ministři dostat.
Podle ekologických sdružení provází vypracování porovnávacích studií zásadní problémy.
"K porovnání obou variant mělo dojít v rámci oficiálního posouzení vlivu na životní prostředí. Do procesu posuzování alternativ má být podle zákona zapojena i veřejnost. Nyní se tak ale posouzení děje zcela mimo zákonný rámec (veřejnost tak nemůže ani napadnout, že je zadání studií špatné)," uvedla Daniela Konečná z Ekologického právního servisu.
To, aby se porovnání variant uskutečnilo transparentně a za účasti veřejnosti, přitom podle Konečné požadoval jak ombudsman, tak i Evropská komise.