Praha - České dráhy přidají na trasu Praha - Ostrava další spoje, které budou o několik minut rychlejší. Na méně vytížených tratích naopak vlaky omezí.
Státní podnik o tom v pondělí informoval ve své tiskové zprávě. Tu vydal jen několik dní poté, co podnikatel Radim Jančura informoval, že jeho Regiojet bude po nejvytíženější trase jezdit častěji.
Přibudou vlaky supercity
Plánované rozšíření na koridoru se týká vlaků SC Pendolino - expresy budou z Prahy do Ostravy dále jezdit každé dvě hodiny.
Nový SC Pendolino bude z Prahy vyjíždět denně v 18.12. Další dva vlaky budou jezdit častěji. K podobnému navýšení dojde také v opačném směru.
Stejně tak bude SC Pendolino nově v sobotu jezdit z Bohumína až do Františkových Lázní a zpět - cesta v jednom směru by měla trvat 6 hodin.
Počet expresů mezi Prahou a Ostravou se tedy nezmění, nově ale budou moct jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.
Kromě nových spojů chtějí České dráhy přitáhnout zákazníky na lepší vlaky. Do souprav se proto chystají zařazovat více vozů s klimatizací, elektrickými zásuvkami nebo vagóny, která budou mít prostornější kupé a čalouněné sedačky, probíhá i modernizace rychlíkových vozů.
Méně atraktivní spoje se zruší
Na méně vytížených trasách se České dráhy naopak chystají počet spojů omezit. Jeden zrušily na trase Otrokovice - Luhačovice, dva páry na trati Praha - Příbram - České Budějovice. Méně častěji budou vlaky jezdit též na spojích Turnov - Tanvald, Hodonín - Brno nebo Bohumín - Brno.
Nový ranní vlak má podnik naopak nasadit na trati Havlíčkův Brod - Brno, dva večerní rychlíky skupina přidá na trase Praha - Rakovník, uvádí České dráhy.
Ceny za jízdenky stoupnou
Kromě jízdních řádů mění České dráhy od 11. prosince také ceníky. Zdražení se bude pro různé vzdálenosti lišit.
Výlet z Prahy do Ostravy, mezi nimiž je železniční vzdálenost 356 km, tak podraží o 21,36 Kč. Cesta z nejzápadnějšího města Aše do Mostů u Jablunkova, které se nacházejí nedaleko nejvýchodnějšího místa ČR, zdraží přibližně o 40 Kč - cestující ujede vlakem 673 kilometrů.
Jak České dráhy uvádí, ke zdražení musely přistoupit kvůli zvýšení DPH, které bude v příštím roce činit 14 procent. Tuto změnu, na rozdíl od letošního zvýšení daně o procento, už do cen jízdenek promítnout musí.
Podraží i lístky do ciziny
Zdražení se bude týkat také mezinárodních jízdenek. Zde se do vyšší ceny promítne také slabá koruna. Vzhledem ke zlevnění české měny by jinak zákazníci platili za lístek méně než doposud.
Jestliže České dráhy potřebují za přepravu osoby vybrat například 1000 korun, při kurzu 25 korun za euro mohly prodávat lístek za 40 euro. Pokud by euro zdražilo na 28 Kč, stál by lístek pouze 35,7 eura. A jak České dráhy uvádí, ceny mezinárodních jízdenek se uvádějí právě v eurech.
Cena jízdenky pro psa, slevových karet IN25 a IN50 se nezmění, o 5 procent zdraží Kilometrická banka (z 2000 Kč na 2100 Kč) a akční jízdenky SporoTiket Česko, o 10 procent roční aplikace IN Senior. Ta vyjde na 1090 korun.
Stejně tak se změní způsob výpočtu slevy pro skupinu. První cestující nyní zaplatí plné jízdné, druhý 60 procent ceny a všichni ostatní polovinu.