V některých rychlících přibudou zásuvky a klimatizace

Tereza Holanová Tereza Holanová
26. 7. 2011 12:49
České dráhy vyhlásily zakázku na modernizaci patnácti rychlíkových vagonů.
Foto: Jan Langer

Praha - V rychlících Českých drah by se do konce roku 2013 objeví nové sedačky nebo elektrické zásuvky. Informoval o tom mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Modernizace se má týkat patnácti osobních vozů, které byly vyrobené na přelomu 80. a 90. let. Jedná se o speciální kombinované vozy, ve kterých se nachází oddělení první i druhé třídy.

Očekávaná hodnota investice je 270 milionů Kč. Výběrové řízení na provedení zakázky v současné době teprve probíhá, čas na podávání nabídek mají zájemci do konce srpna.

Zhodnocení přihlášek a vyhlášení výsledku poté Českých drahám potrvá nejméně dva měsíce, tvrdí Šťáhlavský.

Zjednodušit se má i ovládání dveří

„Ve voze bude jeden velkoprostorový oddíl první třídy s třiceti polohovatelnými sedačkami, u kterých budou k dispozici stolky. Druhý velkoprostorový oddíl bude nabízet čtyřicet míst pro cestující ve druhé třídě. Také zde budou dosazeny nové sedačky," stojí v tiskové zprávě státního podniku.

Kromě toho se mají ve vozech obou tříd objevit elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky, klimatizace a netermální skla, změn se dočkají také toalety v jednotlivých vagonech.

O průběhu cesty a následujících zastávkách budou cestující získávat informace z audiovizuálního informačního systému, který v současné době funguje pouze ve vlacích EC a IC.

Zjednodušit se má i manipulace s dveřmi do jednotlivých vozů, které budou cestující ovládat pomocí tlačítek nebo madel. „Za jízdy budou bezpečnostně blokované a nový systém umožní jejich blokování i za pobytu ve stanici tak, aby cestující nemohli vystoupit například na opačnou stranu mimo nástupiště," stojí v tiskové zprávě Českých drah.

Bude třeba méně vagonů

Modernizované vozy plánuje největší železniční dopravce v Česku zařadit do ucelených souprav rychlíků, které budou tvořené i vozy druhé třídy, k jejichž modernizaci  má teprve dojít.

Patnáct vozů, k jejichž modernizaci nyní dojde, představuje podle Šťáhlavského pouze malé procento všech rychlíkových vagonů, které opravu potřebují. Vyhlášení zakázky na vylepšení dalších desítek vozů by mělo dojít ještě během tohoto roku.

Opravené vagony se objeví například na trase Olomouc - Přerov - Břeclav - Brno nebo Ústí nad Labem - Lysá nad Labem - Kolín.

Tyto vozy nahradí staré vagony, které České dráhy plánují úplně vyřadit z provozu. „Vzhledem k tomu, že chceme využívat tzv. vratné soupravy, tedy vlaky, které budou v cílové stanici stát pouze velmi krátkou dobu,budeme potřebovat menší počet vozů," komentuje Šťáhlavský.

 

Právě se děje

Další zprávy